ANNONS
Annons

Resmålsrecensioner..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Det finns på fotosidan recensioner om diverse olika tekniska prylar, film, stativ etc..men inga direkta recensioner om lämpliga resmål för den fotointresserade. Själv tycker jag att det skulle kunna vara både kul och givande att ta del av era erfarenheter från olika "fotoresor". Det kan handla om naturfoto i den lokala skogen med extremt rik vårflora eller djurfotografering i Ngorongoro, kanske gatufoto i Indien eller varför inte actionfotografering i Queenstown på Nya Zeeland!?

Jag tänker mig alltså en kortare form av reseskildringar, där recensenten tar upp lite fakta om platsen, vad man kan förvänta sig finna där, vad man bör tänka på, boendeformer, lämpliga resebolag, kostnader etc etc. Generella tips helt enkelt som inspirerar och underlättar för den resesugne fotografen.

Är det någonting som skulle kunna vara kul, inspirerande och givande..eller bara en onödig utfyllnad på fotosidan?

Själv tycker jag förstås att det skulle vara en ganska bra grej eftersom man, förutom att ta del av trevliga recensioner, direkt kan kontakta recensenten för att få ytterligare tips och råd om resmålet.

/Jonas

Instämmer till fullo!
Efter gårdagens nummer av Vagabond så tänkte jag samma sak; det finns ett tomrum för foto OCH reseintresserade som inte är fyllt ännu!

Det ser ut som om det bara är du och jag Björn som är intresserade av detta..om andra inte har missat tråden förstås. Man ska nog inte skapa nya trådar mitt i natten.. ;=)

Lyfter därför upp den till ytan igen..

Ingen dum idé, och vi har ävan haft tankar på en interaktiv karta (typ http://www.utsidan.se/karta/) där man kan se dem. Det visade sig dock bli för dyrt.

Men recensionsbanken kan troligen lätt anpassas att klara det ni vill - varje "produktkategori" kan ha sina specialfält för produkten samt bestämmer vilka betygsalternativ som skall finnas på en recension (upp till 5 betyg / recension).

Så vilsa uppgifter och bedömningskriterier bör finnas för resmål?

Vill föreslå 2 kategorier

Utanför Sverige:
Länder A till Ö.
Bedömningskriterierna bör väl hållas till Foto dvs. möjlighet till framkallning, service, filmköp etc.

Inom Sverige:
Landskap A till Ö.
Bedömningskriterier - ingen aning.
Kategorin mest för att samla info om intressanta fotoplatser för natur, kultur mm

Jag tror att fokus borde ligga i att beskriva vissa attribut, inte nödvändigtvis betygsätta dem.

Men, nu när det är sagt så vill jag gärna lägga till följande till Eva's lista:

Väder & Temperatur samt NÄR på året man var där.

Men kanske främst för att ge tips om vilka fotomöjligheter som är unika på just det resmålet (hur nära motiven kan man komma, måste man packa den feta zoomen, går det att bo på hotell i stan eller måste man campa på savannen) osv.

Jag tror det blir lättast om ni fokuserar på att ge folk möjligheten att skriva av sig genom en enkel checklista på punkter man bör nämna, istället för att vi skall komma överens om ett betygsystem. ;)

Fler idéer om vad ni vill veta?

Några förslag har redan nämnts, men ändå:

- Vilka kommunikationer som finns att tillgå. Om man kan hyra bil och annat för att lättare ta sig till bra fotoställen

- Vilken tid på året som det rekommenderas att resa dit

- Vad som finns att upptäcka i form av djur, natur, kultur etc

- Lokala fotobutiker

- Om det var en arrangerad resa, och i så fall med vilket bolag. Kanske ungefärlig kostnad för själva resan också kan vara värt att ta upp.

- Om det föreligger några restriktioner för att minska påverkan på djur- och växtliv. Kanske det föreligger lokala restriktioner på vad och hur man inte får fotografera, som tex byggnader och människor. Det är ju inte alltid att det är som i Sverige.

- "Fritt skrivande" - där man kan berätta om själva upplevelsen av resan ur ett personligt perspektiv.

Jag återkommer gärna med fler förslag så småningom. Måste bara tänka igenom det lite först.. :=)

Vill också tillägga att jag håller med Björn om att tyngdpunkten bör ligga på möjligheterna för området - vad man kan förvänta sig, vad man inte får missa att besöka etc. Betygsdelen tycker jag nästan man kan bortse ifrån eftersom det säkerligen ändå framkommer av recensentens "fria skrivande".

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar