Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resmål vid medelhavet?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Hej!
Nu börjar det bli dags att boka in en veckas sol & bad i slutet av maj/början av juni. Men vart ska man åka (någonstans vid medelhavet)? Jag vill åka till ett ställe som har:

- Fina stränder
- Vacker natur
- Små mysiga byar vid havet
- God mat
- Klart vatten
- Härliga solnedgångar
- Små och mysiga familjehotell

Har ni några tips? Gärna med bilder från när ni var där förstås :)

Det är ju väldigt subjektivt vad man anser vara allt det du skriver, Turkiet uppfyller ju många av dom kriterierna du anger enligt mig. Föredrar man Grekland skulle jag rekommendera Kreta, men nackdelen med Kreta är att stränder och bad kan vara något kallare än övriga mer skyddade öar eftersom det ligger mer ute i havet.
Kreta är, om man ger sig av en bit från turusthotellen en av dom mer "genuina" öarna i Grekland eftersom den trots allt är så stor att den inte enkom behöver leva av turismen som ofta blir fallet på mindre öar. Åker du istället till västra medelhavet är det ju ofta lite annan karaktär på allt, mer som hemma anser jag, dvs hotell och liknande har betydligt bättre standard, liksom restauranter osv, men då får man också betala en del mer.
Men allt är ju som sagt subjektivt...

Jag slår ett slag för Kroatien! Har varit på många grekiska öar och de flesta ställen i spanien, men kroatien slår det mesta i medelhavet (har aldrig varit i turkiet)

Det sämsta med kroatien är väl utbudet på sandstränder, annars är det otroligt vackert och charmigt och mycket bra priser. 15kr för en espresso och Calvados (stavas det så?), det blir många sådana på en vecka.

Jag har varit lite sugen på Kalabrien i Italien också, kanske någon här som vet mer om det?

Om jag läser igenom det du har skrivit tolkar jag det som att du INTE vill åka nånstans där "alla talar svenska" och du kan få köttbullar med lingon på menyn.

Jag har bara erfarenhet från Grekland men du kan få några tips ändå.
Jag tolkar det även som att du har små barn med och då bör du ju kanske definitivt undvika "party-öar" som Kos, Ios, Mykonos och Paros.
Santorini är nog väldigt romantiskt men inte så barnvänligt (bara svarta lava-stränder) och en av de dyraste öarna i Grekland.

Kreta har med sin storlek ett varierande utbud och där kan du hitta både mysiga småbyar, intressant natur (antikt), klarblått hav (gäller överallt i Grekland dock) och god mat.

Själv är jag från Nord-västra Grekland och jag har varit många ggr på Korfu och Lefkas. Korfu rekommenderar jag inte om man vill ha något annat än fest och Lefkas har sina underbart vackra ställen men ön som helhet börjar bli för exploaterad.

Har ej varit på Kefallonia (västra Grekland) men alla jag talat med som har varit där säger att det är fantastiskt.

Om man dock är "äventyrlig" av sig och inte vill ha allt klart från början rekommenderar jag starkt att ni provar på en "ö-luff". Ni kan flyga antingen till Athen eller (med charter) direkt till någon ö och sedan besöker ni de öar ni vill. Det brukar sällan vara problem att hitta boende och trivs man inte åker man bara vidare.
Du kan själv hitta bilder och massa info om ö-världen på www.kalimera.nu

Sicilien har allt o lite till.
Böljande gröna landskap, vulkanen Etna, gamla fina byar, fina stränder, massor av kultur och historia, underbar mat.
Mer info här

Bilagor

• 3-red-mini.jpg
    3-red-mini.jpg
    47.6 KB · Visningar: 642
det finns en plats som ar gudabenadat vacker och extremt skon att vistas pa.

Cadaques i norra cataluña, spanien.
det ar en plats som man dor av.

men det ar svart att ta sig dit.
och dessutom vore det bra om inte hela varlden flyr dit, for jag vill inte att det ska exploateras.
sa beratta det inte for ngn...O)

Om du gillar (äkta) vara så skulle jag rekommendera Kalabrien i Italien dels är det lite billigare där än övriga Italien samt vacker natur med läckra klippor.Du har solnedgång i havet på kvällen.
Dom flesta hotellen är inte så stora där.

Annars skulle jag säga att Öledeniz i Turkiet är jättevackert med sin vackra strand o där går oxå solen ner på (rätt) ställe på kvällen.Maten är inte lika god som i Italien men helt ok.Däremot om du gillar paragliding så kan du åka det o sväva över byn på 2000 meters höjd läckert.

kroatinen är fint där skulle jag tipsa dig om ön Brac charmig med liten pittoresk hamn dom har den kändaste stranden där o den heter Zlatni Rat.
maten är inte fyskam heller helt ok.

Men om du gillar pittoreska byar så är inte amalfi kusten utanför sorrento i Italien fy skam o maten är hur bra som helst.Avsluta vistelsen på Capri en underbar ö tag färjan från sorrento tar drygt en timme charmig men exlusiv.
Lycka till med ditt val.

Hydra i Grekland ska vara riktigt fint. Det är typ en konstnärsö ett par timmar med båt från Athen. Inga bensinfordon är tillåtna där.
Jag har inte vart där ännu, men det blir nog en tur dit till sommaren.
//Axel

andersab skrev:
Hej!
Nu börjar det bli dags att boka in en veckas sol & bad i slutet av maj/början av juni. Men vart ska man åka (någonstans vid medelhavet)? Jag vill åka till ett ställe som har:

- Fina stränder
- Vacker natur
- Små mysiga byar vid havet
- God mat
- Klart vatten
- Härliga solnedgångar
- Små och mysiga familjehotell

Har ni några tips? Gärna med bilder från när ni var där förstås :)

Hade det inte varit för där du skrev "bad" så hade jag föreslagit Skottland eller Island.. där finns allt det andra ++
MVH Niclas,

Hej, tack för alla tipsen. Det blev faktiskt Sardinien till slut. Verkar vara en riktigt häftig ö. I slutet av maj bär det av. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar