Annons

Reskamrat till Nya Zeeland i januari

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Hej alla!
För två år sedan skrev jag ett inlägg om min dröm att resa till Nya Zeeland och nu är det nog dags att ta upp ämnet igen för nu har de två åren gått och drömmarna ska nu bli verklighet. Nu i januari sticker jag nämligen iväg till Nya Zeeland. :)

Min plan är att på bästa möjliga sätt komma nära naturen, djuren och kulturen. Jag är väldigt fotointresserad och tycker också om att vandra. Jag planerar att vandra och stanna på vägen vid de absolut bästa fototillfällena och invänta det perfekta ljuset. Jag planerar att bland annat gå The Milford Track som är en 5-dagars tur på 53.5 kilometer.

Men andra saker lockar med som t.ex. att se Pancake Rocks kalkstenslandskap, Mount Cooks glaciärer och snöklädda fjälltoppar, Mount Taraweras häftiga vulkanlandskap, dyka i Poor Knights Islands, simma med delfiner i Bay of Islands, testa på mountainbike och paddla kajak.
Någon som blir sugen på att hänga med ut på äventyr och upptäcka vackra platser med mig så skriv gärna! Vill ni hitta på andra saker där kan jag nog tänka mig att testa på det med. Har ni varit där och har tips på bra ställen man absolut inte får missa berätta gärna! :)
/Johanna

Jag och en polare var där och cyklade i nio veckor för några år sedan.
Det finns massvis med ställen jag inte skulle vilja missa:
Tongariro crossing - Endagsvandring i Tongariro national park.
Delfintur från Kaikoura.
Bungyjump i Queenstown.
En båttur i någon av fjordarna i Fiordland.
Orakei Korako, the hidden valley.
Jag vet inte hur många stopp vi gjorde (>100).
Jag skulle inte vilja missa ett enda stopp vi gjorde. Sedan finns det säkert lika många ställen till (minst) som är sevärda.
Jag har en reseberättelse på:
http://www.xn--bostrm-0xa.nu/travelstory/NZindex.html

Ha så kul,
Mattias

Låter som en drömresa, hoppas att du lägger upp en blogg och publicerar bilder från resa och vandring. Jag var i Australien för två år sedan och reste längs östkusten men NZ slår nog Aussie! Trist med den långa flygresan men det går :)

/anders

Hej Johanna!
Jag och min hustru åkte en jul och nyår runt på Nordön i en månad.
Vi hyrde en campervan som vi anser vara det bästa sättet att se öarna.
Du har hotell, restaurang, café och väntsal med dig.
Vi äger själva en campingbil så vi är vana vid det livet.

Två år senare gjorde vi Sydön vid samma tid.

Vi har även åkt runt två månader i Australien och en månad på Tasmanien.
Vi har alltid rest med campervan.
Endast vid några få tillfällen har vi bott på camping. Du kan aldrig komma närmare naturen.
Jag och min hustru hoppas att du träffar en trevlig reskamrat.

Skriv dagbok! och trevlig resa.

Wow, vilken drömresa! Vad väntas budgeten ligga på, och hur länge planerar du vara borta?

Hej Peter!
Jo, jag ser verkligen fram emot resan nu. Sitter varje dag och planerar och ändrar mina planer. Som det ser ut nu kommer jag först att åka till Nya Zeeland. På nordön kommer jag att simma med delfiner,dyka och göra alla olika adrenalinkicksaktiviteter. Jag färdas med Kiwibuss till Sydön. Planerar just nu att klättra på Mt Cook för att sedan åka vidare ner till Fiordland och vandra Milford track.

Resan bär sedan vidare av till Borneo där jag ska bland annat vandra i djungeln, fotografera orangutanger och rädda havssköldpaddsungar till havet.

Det sista landet kommer (som det ser ut nu beror på budget) bli Nya Guinea. Där vill jag lära mig och ta del av urbefolkningens kultur och traditioner.

Budgeten ligger på lite över 85 000 kr. Jag är borta så länge som pengarna räcker, helt enkelt. Blir runt 3 månader.

boka stugor till Milford Track

Hej Carl!
Tack så mycket för sidan man kan boka övernattning mm till Milford track. Jag har läst om det tidigare i en bok att man måste boka innan men hade inte hittat någon bra sida för det.
Tack
/Johanna

Ja det finns egentligen bara den sidan att boka på - för du måste nämligen boka genom "Department of Conservation" för att komma in på området - vare sig du går själv eller med guide.

Jag var där i en månad för några år sen. Önskar att jag hade haft mer fotointresse då. Nya Zeland är det vackraste land jag varit i med så stora skiftningar i natur och omgivning. Jag hade bil så man var inte så beroende av tider eller bagage. Det är svårt att välja ut några platser som är bättre än andra, men Rotorua på norrön och Milford sounds, områdena runt Picton är jättefina på Syd ön.

Ska ta en längre fotoresa dit när andan och ekonomin vill det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar