Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resize i olika program?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jocce skrev:
Menade mest förminska bilden...

Ja? Och vad är det som säger att du inte kan applicera ovanstående information vid förminskning av bilder? Testa vetja.
En mycket bra algoritm för förminskning av bilder är Lanczos3. Leta efter program som använder den så blir du nöjd.

/bjanha

Visst finns det olika program som gör förminskning och förstoring bra. Många ändrar dock i bilden, tex S-Spline.

En enkel variant (som diskuterats i de tidigare länkarna) är att helt enkelt förminska/förstora bilden med små steg och lägga på svag oskarp mask mellan vissa steg.

Tex brukar jag förminska en bild med 20% i taget. när jag kommit runt halvvägs brukar jag lägga på en oskarp mask och sedan fortsätta förminska.

Samma går att göra vid förstoring, dock utan oskarp mask i mellanstegen. Det ger en mjukare bild med mindre brus men mycket detaljer.

OBS 1) I Photoshop CS finns "Bicubig Soft/Sharper". Använd inte dessa.

OBS 2) Om du har möjlighet bör oskarp mask användas i linjär gamma. Det ger mycket mindre "glöd"-effekt med vita kanter runt detaljer samtidigt som du kan få fram mycket fler detaljer.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto