Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resetta ETT filter i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Kan jag återställa ett enstaka filter i Photoshop (till default setting) eller måste jag återställa hela programmet? Så här kan man tydligen återställa alla inställningar: http://forums.legitreviews.com/about17697.html

Men jag misstänker att det också tar bort en del saker jag vill ha kvar, har satt snabbkommandon på några bokstäver osv.

Jag känner till att man i ett filter (som exempel Unsharp Mask) kan hålla ner Alt-tangenten och så byter Cancel-knappen namn till "Reset", men det återställer bara till de inställningar man hade då man senast använde filtret.

(EDIT: just jag råkar ha CS4)
 
Tack. Ja den texten är ju otvetydig - det SKA funka så. Vid ALT ändras knappens text direkt, men inget händer med CTRL-tangenten här. Först såg jag att min Sony Vaio skojigt nog använder CTRL till att visa var cursorn är. Tog bort det och startade om. Fortfarande funkade det inte (men Vaios cursorgrej är borta). Gick igenom PS's "keyboard shortcuts" för att se om CTRL bindats (av misstag) till något annat. Men så var det inte. Skumt. Sjutton, jag vill verkligen resetta en del filter utan att resetta hela PS. :-/
 
Är inte säker på att CTRL fungerar med alla filter, men det fungerar i Filter galleriet. Men det är ju tyvärr inte till så mycket hjälp kanske...
 
Har testat lite olika filter nu å verkar som en del inte har någon återgång till ursprungsinställningar (default). Så mycket riktigt visa bland annat just unsharp mask går inte att återställa till ursprung utan att återställa hela Photoshop.

Lite OT men ändå... :)
Personligen använder jag ett action jag knåpat ihop med 'Other / High Pass' plus lite annat lull lull... för just slutskärpning av bilder.

1. Skapar ett nytt lager innehållande alla underliggande lager.
2. Gör om det lagret till ett "Smart Object".
3. Lägger på High Pass.
4. Ändrar blandningsläge å genomskinlighet.

Sen om ja behöver finjustera något så kan jag antigen ändra i High Pass filtret eller byta blandningsläge eller justera genomskinligheten.
 
Tack för uppdatering och koll! Skönt, då slipper jag slänga ut Vaion genom fönstret för det är helt enkelt inte dens fel :)

Actions låter ju ganska vettigt, iaf om man som du använder smart objects, bra tips.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.