Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reset av objektiv i E M5

Produkter
(logga in för att koppla)

stbose

Aktiv medlem
Eftersom jag är ny på min kamera så har jag på nått sätt råkat låsa mitt objektiv 45 1.8. Troligtvis vid inställningen av stabiliseringen. Nu tror kameran att det är ett externt objektiv. Jag har försökt med reset men det tar inte. Att ta ur batteriet hjälper inte heller. Andra objektiv funkar som dom ska men just detta objektiv händer ingenting med, inte ens EVF visas. Nån med ett bra tips?

Ska man lägga ner m43? VARNING

Ganska irriterad läser jag på Dpreview att jag knappast är ensam med detta problem.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3218036

Enligt Olympus support så tar man 850-900 SEK för att fixa linsen om man brutit uppdateringen i förtid.
Vem f..n har hört talas om pgmvara i linsen? Inte jag ivf. Behövdes aldrig i mina Canon EF objektiv.
Det är faktiskt lätt hänt att man bryter eftersom man inte får nån info om att det pågår nån aktivitet i programvaran (timglas edyl. dvs Olympus fel - taskigt anv. gränssnitt). Dessutom står det på skärmen att man skall trycka <nästa>. Jag slarvade väl och tittade inte på kameradisplayen utan trodde det var klart. Visst kan man vara efterklok och tycka att det är skit bakom tangenterna (man gör ju bara detta misstag EN gång dock). Men dj..ligt dyrt misstag. Sån här skit har jag aldrig upplevt med nån kameramodell innan. Ska man gå tillbaka till mitt fungerande märke Canon som jag hade innan? Jag börjar tvivla på detta med m43.

Det är klart att man skall lägga ner hela m43-systemet för att du inte begriper dig på det, fattas bara annat. Dina Canongluggar har också mjukvara. Lägg alltså ner Canon också.

Kameran uppdaterar inte objektivets programvara på eget initiativ. Du måste ha begärt en uppdatering.
Det kommer ett stort OK på skärmen när uppdateringen är klar.

Kameran uppdaterar inte objektivets programvara på eget initiativ. Du måste ha begärt en uppdatering.
Det kommer ett stort OK på skärmen när uppdateringen är klar.

Allting var redan förvalt så jag tänkte att det är väl bra att göra. Sen hände inget mer.
Felet är att man inte vet om det tar 1 min eller tre år. Det simplaste vore ju att ha ett
timglas eller nån statusbar som vanligt. Men icke. Om en gör fel så är det kanske skit med användaren
men om flera gör fel så är det skit med kodaren. Självklart är jag grymt besviken att behöva punga ut med ohemula 900 spänn på ingenting. Tur att kamerauppdateringen uppenbarligen gicks förbi. Vad jag vet så har aldrig mina canonobjektiv uppdaterats. Nånsin. Herregud. Sånt här ska ju bara inte kunna hända.

Sånt här ska ju bara inte kunna hända.

Jag håller med om att programvara för kameror ofta brukar vara tämligen yxig och skulle kunna göras betydligt mer användarvänlig, men det kommer aldrig att gå att göra så att sådant liknande ditt missöde aldrig kan hända. Det kommer alltid gå att göra fel.

Jag håller med om att programvara för kameror ofta brukar vara tämligen yxig och skulle kunna göras betydligt mer användarvänlig, men det kommer aldrig att gå att göra så att sådant liknande ditt missöde aldrig kan hända. Det kommer alltid gå att göra fel.[/QUOTE]

Vaddå aldrig?
Hur funkar ditt bankomatkort, bankdosa etc?
Det är en ekonomisk vinst i att låta användaren kunna göra fel. Dels är det billigt att inte göra det vattentätt, dels tjänar man pengar på att låta service fixa felen.
Ett allvarligt fel skall exception hanteras och rollback göras på en avbruten transaktion, normal kodning. Men detta skiter man i pga av ovanstående...

Se även...
http://forum.digitalcamerareview.co...aims-not-liable-firmware-update-problems.html

Aldrig. Det går inte att göra tekniska system som är omöjliga att klanta sig med. Hur mycket man än klurar på att göra systemet idiotsäkert så kommer det alltid att finnas något sätt att göra bort sig när man använder det.

Hur funkar ditt bankomatkort, bankdosa etc?
Rätt bra, men om jag knappar in fel kontonummer på bankwebsidan när jag använder bankdosan så hamnar pengarna fel.

Det är en ekonomisk vinst i att låta användaren kunna göra fel. Dels är det billigt att inte göra det vattentätt, dels tjänar man pengar på att låta service fixa felen.
Ett allvarligt fel skall exception hanteras och rollback göras på en avbruten transaktion, normal kodning. Men detta skiter man i pga av ovanstående...
Det är rätt svårt att exceptionhantera användare ...
;-)

Notera att jag håller med om att programvara i kameror ofta är dåligt gjord och att den skulle kunna göras betydligt mer användarvänlig, men vad jag vände mig emot var påståendet att fel aldrig ska kunna hända.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar