Annons

Resestativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Såg att frågan om resestativ har ställts här tidigare, men inte besvarats, så jag gör ett nytt försök. Eftersom min Canon 350D blåste av mitt nuvarande stativ i somras så dax för ett bättre stavi.
Skulle behöva tips. Stativet skall vara så enkelt att ta med så det riskerar inte att ligga kvar i bilen om man skall traska iväg mer än någon kilometer.

Önskemål:
- Under 1000:-
- Upp mot en meters höjd (mao inget bordssativ)
- Så lätt som möjligt
- Så liten som möjligt när den skall bäras
- Gärna att benen skall kunna ställas i 'spagat' så det blir stabilt vid blåst
- Skall klara av t.ex EOS 60D med normalzoom (och kanske blixt). Gärna även i stående format (men inget absolut krav)

De som jag hittade var:
- Slik Sprint Mini 2 GM (http://www.rajalaproshop.se/Produkt...rint-Mini-2-GM-Stativ-119416-p0000005009.aspx)
- Manfrotto MKC3-H01 (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/stativ/manfrotto-trebensstativ-p57453)

men tar gärna emot flera (och bättre) tips
 
Jag antar att kameran inte 'blåste av' stativet, utan att stativet välte med kameran.

För att lösa det problemet så behöver du ett tyngre stativ.
Alternativt ett stativ som man kan hänga en tyngd från undersidan av stativhuvudet.

För 1000 kr så kan jag bara rekommendera begagnat. Manfrotto 190 eller 055 kanske.
 
...Och om du verkligen vill ha ett smidigt resestativ, så måste du hålla i det när du använder det om det blåser.
 
Om du skaffar ett stativ med en krok under kan du ju haka på ryggsäcken, eller en påse sten eller så för att få tyngd i stativet när det blåser.
 
Jag rekommenderar gorillapod av större modell. Visserligen lägre än en meter och i storlek med bordsstativ, men väldigt mångsidigt. Det brukar alltid finnas något att fästa det på så du kommer upp i höjd.
Litet och lätt att bära på.
Pris under 500:-

Största nackdelen är väl att det ser ut som en leksak.
 
Jag brukar ha med mig en rejäl tältspik att slå ned under stativet när det blåser, sedan fäster jag en "bagagerem" i mittpelaren och tältspiken. Kan vara lite knepigt dock mitt på en stenhäll... så jag undviker stenhällar när det blåser. ;-)
 
Har ett manfrotto 190 som i princip har legat i bilen sedan jag köpte det. Därför jag jag istället tittat på typ resestativ, började med

- Hama Travell, det är riktigt trevligt men jag bytte ut huvudet till ett bättre med snabbfäste. Det kunde dock inte gå ner i spagat, men det är ganska lätt dock lite långt nedfällt tyckte jag, så skaffade ett annat ..

- gick därefter vidare till Cullman nanomax 200T, huvudet säckade på den med en D300 med monterat 150/2,8 objektiv så jag började med att sätta dit ett bättre huvud. Nackdelen är nu att man måste ha stativet i spagat, den står för ostadigt med raka ben. Storleken är dock ett klart pluss, riktigt liten smidig i sin förpackning. Så Hama är stabilare stående. Men jag tänkte testa vidare....

- har en beställning just nu på en Benro S0560T den finns också i en halvmeter högre version för en 15:- mer. Hur den blir vet jag inte än

Innan Hama så hade jag också hemma någon version av de lätta manfrotto, men det gick tilbaka det var också vingligt tyckte jag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.