Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resestativ för ~4000 kr beg/nytt (Sirui M-3204X?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Apachi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har precis börjat fota då jag fått låna en väldigt bra utrustning på obestämd tid, vilket innefattar Canon 1Ds III och ett gäng L-objektiv (70-300mm, 300mm, 800mm som dock är borta just nu, samt ett par mindre). Jag behöver alltså ett stabilt stativ för ovanstående utrustning, är lite osäker på om 800-objektivet kommer komma fram men man kan iaf ha med det i beräkningen.

Jag åker iväg ca 1 gång i månaden till platser där exotiska bilar och yachter växer på träd och det är mest det jag fotar, dag som nattetid och behöver därför ett stativ som är relativt litet ihopfällbart, så litet som möjligt men runt 50cm.

Det är en väldigt svår kombo, speciellt om man ser till min budget. Från början tänkte jag mig runt 1000kr men förstod rätt kvickt att det är bättre att dubbla den än att köpa något som man kommer bli tvungen att byta ut efter en stund ändå.

Det jag har tittat på är väl mest Triopo GT-3232 (reservation för fel då benämningen är från huvudet) nytt med någon kulled. Blir ca 2200 eller dylikt. Är det något att ha för mig tro? Har även haft koll på Blocket/här för begagnat stativ som jag inte har något emot, finns ju en del. Är det läge att vänta på någon bättre deal där? Ser en del Manfrotto X055PROB, lite tråkigt med alu men är de bättre? Vad är det jag bör sikta in mig på? Specifika märken eller modeller? Finns ett Induro CT214 med kulled för 2000 här, men den är lite väl kort kanske? 155cm utan kulled, når den upp till mig som är ca 188cm med allt monterat och framförallt - är det stabilt nog i max utfällbart läge? Kör en slutartid på natten runt 10-15s...

Tacksam för vilket svar som helst som kan leda mig lite mer än nu.
 
Har du en stram budget så rekommenderar jag Photax.se
Dom har ett stativ DiaT som jag är mycket nöjd med.
58 cm hopfällt. 178cm max höjd. tål 18 kg.

Värt en titt.
 
Har du en stram budget så rekommenderar jag Photax.se
Dom har ett stativ DiaT som jag är mycket nöjd med.
58 cm hopfällt. 178cm max höjd. tål 18 kg.

Värt en titt.

Tack, men jag vill helst ha något beprövat så man inte behöver köpa ett nytt någon vecka senare. Jag har höjt min budget nu när jag har efterforskat lite till, är villig att lägga upp emot 3000 (eller lite till då...) men då vill jag verkligen ha något som håller. 3 legged thing eller liknande. Är fortfarande osäker på vilket jag bör sikta in mig på men jag är som sagt villig att köpa begagnat också. Är Sirui något att ha t ex? Sirui M-3004X + K-30X för 3000? Ville egentligen ha kolfiber då jag är lite av en prylnörd men det får man ju inte för de pengarna. Sirui M3204X kanske?

Och vilket 3 legged thing skulle jag kunna ta egentligen? Håller Brian för 300mm eller t om 800mm? Känns inte som det. Frank kanske blir för lågt och för stort ihopfällt. Jag kan givetvis kompromissa men det är svårt att kompromissa när man inte har så många alternativ som man vet fungerar.

Black Friday imorgon, länka gärna något relevant om ni hittar!
 
Med de höga krav som du har (800 mm och 10 sek) bör du ha ett mycket stabilt stativ, lämpligen utan mittpelare. Måste du kunna stå rak? Det blir nog både tungt och dyrt.
 
Jag är 197 cm lång och hade svårt att hitta ett tillräckligt högt stativ eftersom jag dessutom gärna vill ha en fällbar centrumpelare. Hittade till slut nedanstående stativ från Cullman, Magnesit 532Q där centrumpelaren kan ställas i nästan vilken vinkel som helst och maxhöjden är 200 cm.
Har haft det i ett år och är mycket nöjd.

Produktlänk:
https://www.cullmann.de/en/detail/id/magnesit-532q.html

:-Dennis
 
Med de kraven tror jag du får titta efter något begagnat, Försök hitta något av Gitzos större stativ utan mittpelare tillsammans med gimbal begagnat. Kan nog bli svårt att få in inom budget även begagnat, men det händer att folk som säljer inte har en susning om hur dyrt sådant här är och säljer till "fel" pris.
 
Med de kraven tror jag du får titta efter något begagnat, Försök hitta något av Gitzos större stativ utan mittpelare tillsammans med gimbal begagnat. Kan nog bli svårt att få in inom budget även begagnat, men det händer att folk som säljer inte har en susning om hur dyrt sådant här är och säljer till "fel" pris.

Ja, det är väl mest det jag letar efter just nu men det verkar inte som att det kommer ut speciellt många stativ på marknaden, varken här eller på Blocket. Vilka internationella forum bör man hålla koll på?

Jag är 197 cm lång och hade svårt att hitta ett tillräckligt högt stativ eftersom jag dessutom gärna vill ha en fällbar centrumpelare. Hittade till slut nedanstående stativ från Cullman, Magnesit 532Q där centrumpelaren kan ställas i nästan vilken vinkel som helst och maxhöjden är 200 cm.
Har haft det i ett år och är mycket nöjd.

Produktlänk:
https://www.cullmann.de/en/detail/id/magnesit-532q.html

:-Dennis

Tack men tror inte det kommer passa mig då det är 71cm hopfällbart och endast tar 8 kg, vilket lär vara i underkant för mig.

Med de höga krav som du har (800 mm och 10 sek) bör du ha ett mycket stabilt stativ, lämpligen utan mittpelare. Måste du kunna stå rak? Det blir nog både tungt och dyrt.

Som jag skrev är jag givetvis villig att kompromissa. :) Jag förstår att alla mina "krav" inte kan tillgodoses, speciellt inte med min budget... Jag behöver inte stå rakt men vill ju givetvis ha kameran så högt upp som möjligt. Som jag skrev tidigare så vet jag heller inte om jag ens kommer använda 800-objektivet men 300mm kommer jag använda iaf.

Eftersom det kommer vara ett resestativ får det gärna vara under 60cm hopfällbart. Sirui ligger ju runt 50cm, ska man satsa på ett M3004 + K30 att börja med? Kan ju säkert kränga det om det inte skulle passa mig, även om jag förlorar någon hundring. M-3204X verkar omöjligt att få tag på till ett rimligt pris, den populära polska sidan har ersatt den med 3205 som inte verkar tåla lika mycket vikt samt var lite kortare, tyvärr. Vill ju som sagt ha kolfiber men det verkar inte finnas i min budget.

Tack för era svar iaf!
 
Jag har Triopos 3232 och MX138 samt haft 2 st 3230, 128C. Alla har varit super. Köper du dom från Polen så hamnar alla under 2000kr inkl frakt och kulhuvud.
3232 och 3230 klarar de tunga objektiven du har samt under 50cm vid transport och höjden likaså.
 
Jag har Triopos 3232 och MX138 samt haft 2 st 3230, 128C. Alla har varit super. Köper du dom från Polen så hamnar alla under 2000kr inkl frakt och kulhuvud.
3232 och 3230 klarar de tunga objektiven du har samt under 50cm vid transport och höjden likaså.

Började titta på Triopo men efter att jag läst på var det en hel del missnöje. Vred som gick sönder, kula som inte pallade så mycket och ostadigt generellt. Vad har du använt det till?
 
Bl.a. 5dmk3 med 70-200 med kameravridare
Jag har aldrig haft problem. Dock har jag aldrig köpt av cyber utan från Polen och Asien.
 
Hej.
Jag med tanke på dina krav på både robusthet och höjd så rekommenderar jag ett Gitzo GT3541XLS Systematic 6X Carbon Fiber.

Jag hade själv samma krav som du vilket fick mig att köpa just ett sådant. Nu har det inte blivit speciellt mycket använt sedan dess, men det lilla jag provat så måste jag säga att det är verkligen är värt pengarna, trots kostnaden.

Jag kan tänka mig att sälja mitt ifall du är intresserad? Komplett med kartong etc. Mycket fint skick.

Fast då blir du iofs tvungen att justera din budget något snäpp till förstås, vet ju inte hur du ställer dig till det. Å andra sidan så bibehåller ju Gitzos begagnade stativ sitt värde, skulle du vilja sälja det en vacker dag. :)

Här är en länk för specifikationer: http://www.bhphotovideo.com/c/product/569167-REG/Gitzo_GT3541XLS_GT3541XLS_Systematic_6X_Carbon.html
 
Hej.
Jag med tanke på dina krav på både robusthet och höjd så rekommenderar jag ett Gitzo GT3541XLS Systematic 6X Carbon Fiber.

Jag hade själv samma krav som du vilket fick mig att köpa just ett sådant. Nu har det inte blivit speciellt mycket använt sedan dess, men det lilla jag provat så måste jag säga att det är verkligen är värt pengarna, trots kostnaden.

Jag kan tänka mig att sälja mitt ifall du är intresserad? Komplett med kartong etc. Mycket fint skick.

Fast då blir du iofs tvungen att justera din budget något snäpp till förstås, vet ju inte hur du ställer dig till det. Å andra sidan så bibehåller ju Gitzos begagnade stativ sitt värde, skulle du vilja sälja det en vacker dag. :)

Här är en länk för specifikationer: http://www.bhphotovideo.com/c/product/569167-REG/Gitzo_GT3541XLS_GT3541XLS_Systematic_6X_Carbon.html

Allt ser jättebra ut men 70cm ihoppfällbart var rätt stort, dessutom är det säkerligen över min budget som sagt. Men tack ändå!

Man kan hitta beggade Manfrotto 055XPROB till bra pris emellanåt. Väldigt nöjd med mitt.

De är väl egentligen de enda stativen som kommer ut på begagnat-marknaden relativt ofta. 7 KG dock... Hur stadiga är de med telezoom? Skulle de klara min setup i TS? Sen är ju inte 65cm det minsta ihoppfällbara men det går säkert ändå, om det inte vore för vikten.


Bl.a. 5dmk3 med 70-200 med kameravridare
Jag har aldrig haft problem. Dock har jag aldrig köpt av cyber utan från Polen och Asien.

Har läst om många som har problem och vågar inte chansa, tyvärr. Annars är specarna i sig helt underbara och verkligen klockrena för mig.

Var kan man köpa begagnat internationellt? Är inte rädd för att göra affärer över hela jordklotet över nätet... Men har inte hittat några bra forums som har en så pass bra marknad som vi har här på fotosidan. Måste ju finnas ett stort community som jag missat. Norskt, danskt, tyskt, franskt, engelskt, amerikanskt, allt är av intresse, så länge det ev finns stativ av kvalité som kommer ut då och då. :)
 
Nu har jag siktat in mig på Sirui M-3204X med K30X (som jag byter upp till K40X vid ett senare tillfälle). Har sökt i flera timmar per dag efter ett nytt och begagnat kitt på diverse forums världen över men har till slut landat på detta: http://www.aliexpress.com/item/SIRU...-fiber-material-1880mm-length/1587994734.html

Jag känner till Ali Express men jag har inget konto. Säljaren verkar ha bra feedback, det är jag inte oroad över, däremot är jag fortfarande väldigt osäker på om M-3204X är det bästa jag kan få tag på för ca 4000kr? 3LT är lite för dyrt. Begagnade Gitzos har funnits men då med en tyngd på ca 8 kg vilket jag anser är för lite. Har jag missat något? Annars drar jag nog iväg en beställning inom ett par dagar så det förhoppningsvis kommer innan jag ev åker bort runt jul. Tacksam för svar och var inte rädda för att tipsa!
 
Bytt rubrik på tråden på TS begäran.

/Mod

Tack. Fick inte så mycket i respons men drog iväg beställningen, $405 med frakt hem var för bra för att avstå. Räknar kallt med ca 700kr i tull+moms, vilket ändå blir betydligt billigare än ca €400 för endast benen, nu fick jag med kulled också!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.