Annons

Resekamera DSLR vs Superzoomare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Kommer att åka till Egypten (Luxor mm) i vinter och undrar om jag ska ha med min Eos 30D eller Lumix FZ38 som har fler pixlar men inte lika bra bilder som 30D med endast 8MP som enligt många här på fs är kass?
Lumix fz38 är både mindre o lättare än 30D sen är den diskretare oxo så de är en plus att kunna stoppa ner den i vanlig ryggsäck ner den inte används så de är inte lätt att bestämma sig vilken kamera jag ska ha med mig?

Kommer att åka till Egypten (Luxor mm) i vinter och undrar om jag ska ha med min Eos 30D eller Lumix FZ38 som har fler pixlar men inte lika bra bilder som 30D med endast 8MP som enligt många här på fs är kass?
Lumix fz38 är både mindre o lättare än 30D sen är den diskretare oxo så de är en plus att kunna stoppa ner den i vanlig ryggsäck ner den inte används så de är inte lätt att bestämma sig vilken kamera jag ska ha med mig?

Ta med båda så slipper du välja eller ångra dig.

Själv gjorde jag exakt samma sak, d.v.s. köpte en FZ38 i somras för att ha som resekamera jag inte behöver vara så rädd om. I bra ljus levererar den riktigt bra bilder samt att den är riktigt trevlig att släpa på p.g.a det smidiga formatet och den låga vikten. Filmfunktionen är ju också ett plus (har det inte i min 50d).

ja fz38 ger bra bilder men 30D ger ännu bättre bilder trots att den har bara sketna 8MP men den är stor och tung att släpa med sig så är den inte lika diskret som fz38.
Tror att de får vara Lumix fz38 som jag har med och kanske en finepix pocktetcam som backup ..

ja fz38 ger bra bilder men 30D ger ännu bättre bilder trots att den har bara sketna 8MP men den är stor och tung att släpa med sig så är den inte lika diskret som fz38.
Tror att de får vara Lumix fz38 som jag har med och kanske en finepix pocktetcam som backup ..

Vad tänker du göra med bilderna?
Skall du sälja dem?
Utställning?
Internet?
Datorn?
Fotoalbum?

När du vet svaret så väljer du kamera.

nä tänker inte på att sälja bilderna men man vill ju få dem så bra som möjligt sen vet man inte om de kan vara en eller fler bilder som är litet extra bra för tävling eller nått då är det bättre med DSLR än en långzoomare. Har försökt sälja bilder men min erfarenhet är att de som ville köpa mina bilder vill helst få dem gratis så de är knappast lönt att försöka.

Reser du för att fota: välj dslr
Fotar du när du reser: välj superzoom

För min del tar en systemkamera bort för mycket av upplevelserna när man reser, stora väskan, välja objektiv osv.

Jag får tillräckligt bra bilder med superzoom och får en större reseupplevelse. Jag brukar ha kameran i en bältesväska och kan snabbt fånga bilder när de dyker upp och sedan knappt märka att jag har kameran med mig, där den sitter i bältet. Många bilder kan du vanligen aldrig fota med en normal dslr-utrustning, t ex fåglar som snabbt dyker upp, händelser som sker på andra sidan torget. De bilderna missar du oftast med dslr pga kort räckvidd och klumpig utrustning.

Hehe, hade också samma tankar men tänkte att bilder tagna med FZ38:an är bättre än inga bilder alls i de fall jag inte orkar släpa på övrig utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar