ANNONS
Annons

Rese-normalzoom till EOS 5D Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

hgpuke

Aktiv medlem
Har en EOS 5D Mk II med 24-70/2,8 L USM som jag är helnöjd med, så när som på en sak: Kameran blir mycket tung med detta objektiv och dessutom framtung, vilket gör den svår att bära om halsen när man är ute och går. Jag skulle därför vilja ha tips om ett alternativ till detta objektiv som är lättare, men gärna i övrigt har bra optiska egenskaper. Inser att jag måste offra ljusstyrka för att åstadkomma detta, men det är inget problem. Jag kan också offra en del av vidvinkel-området, eftersom det sällan behövs utomhus.
Tacksam för alla tips, Canon och andra märken är lika intressanta. (Har även Sigma 70-300/4,5-5,6 och Tamron 90/2,8 Macro).

Tamron 28-75/2,8 är skarp och betydligt lättare. Inte så dyr heller.

Canon 24-105/4L är tyngre och dyrare, men ändå inte en sådan klump som Canons 24-70.

Jag använder båda. Sen ska man inte förbise de fasta gluggarna. En 28/2,8 och 85/1,8 är en lätt och ljusstark kombo som inte kostar skjortan.

Eller 24/2,8 50/1,8 och 100/2

Har du funderat på att batterigrepp?
"Paketet" blir inte lättare, men det känns lättare att ha runt halsen.

Har du funderat på att batterigrepp?
"Paketet" blir inte lättare, men det känns lättare att ha runt halsen.

Jo, jag har funderat på batterigrepp och visst skulle balansen bli bättre, men totalen blir ju ännu tyngre vilket jag inte vill. Jag vill ha något tillräckligt lätt att t ex göra lättare vandring med. Av svaren hittills verkar Tamron alternativet mest attraktivt, tycker jag.

Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM är faktiskt OK på 5D. Jag har inte provat på 5D II, men på "urfadern" är det ett klart godkänt alternativ sett till kostnad och vikt.

Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM är faktiskt OK på 5D. Jag har inte provat på 5D II, men på "urfadern" är det ett klart godkänt alternativ sett till kostnad och vikt.
Läste en recension av detta och slutsatsen var att det passar bättre för crop-sensors än fullformatare, men det kan ju hända att det duger. Frågan är dock om mitt Canon EF 35-70/3,5-4,5 som sitter på min gamla "original EOS" 650 är lika bra?

Har en EOS 5D Mk II med 24-70/2,8 L USM som jag är helnöjd med, så när som på en sak: Kameran blir mycket tung med detta objektiv och dessutom framtung, vilket gör den svår att bära om halsen när man är ute och går. Jag skulle därför vilja ha tips om ett alternativ till detta objektiv som är lättare, men gärna i övrigt har bra optiska egenskaper. Inser att jag måste offra ljusstyrka för att åstadkomma detta, men det är inget problem. Jag kan också offra en del av vidvinkel-området, eftersom det sällan behövs utomhus.
Tacksam för alla tips, Canon och andra märken är lika intressanta. (Har även Sigma 70-300/4,5-5,6 och Tamron 90/2,8 Macro).

Med tanke på att du nämner att du har kameran runt nacken. Kolla in den här kameraremmen. Jag köpte en i USA när Jag var där och den finns att få tag på i Europa också. En slingshot kamerarem som gör att vikten på kameran läggs på axeln istället för nacken.

http://www.optech-online.co.uk/OpTech-Camera-Sling-Strap-adapter-otm16.htm

Om man haar hyfsat långa remar kan man bära kameran på axeln och bara dra åt sig kameran när man ska foto. Själv gillar jag inte remmar som tvärs över bröstet. Jag brukar ha jämn fördelning mellan axlarna och undvika att ha något om halsen. Har hellre kameran bara i handen när jag fotar aktivt.

Jag använder också en 24-85 (silvervarianten) på mina fullformatare när jag vill ha det lätt, eller när jag har fasta gluggarna med, och den är snorskarp i bildcentrum, där jag oftast vill ha det så. Sen kräver den ju rejäl nedbländning för att hörnen skall bli skarpa, men det priset får man ta för en så liten optik. Jag tycker den är grymt undervärderad om man vet hur den är. Det är den enda icke-L som ger färger som påminner om vad det dyra glaset ger enligt mitt förmenande (utifrån de jag använt).

EF 28-105/3.5-4.5 USM är också ett gott alternativ i samma klass som EF 24-85, av många också ansedd som skarpare än 24-85 på FF. Den finns i två versioner, version 2 heter EF 28-105/3.5-4.5 II USM som skall ha samma optisk konstruktion, men ver II skall ha fler bländarlameller.

//Leif

EF 28-105/3.5-4.5 USM är också ett gott alternativ i samma klass som EF 24-85, av många också ansedd som skarpare än 24-85 på FF. Den finns i två versioner, version 2 heter EF 28-105/3.5-4.5 II USM som skall ha samma optisk konstruktion, men ver II skall ha fler bländarlameller.

//Leif

Jag säger bara: Tamron 28-75/2,8. Lätt, skarpt och ljusstarkt. ;)

28-105/3,5-4,5 USM använde jag på en del fjällturer med Eos 1V, men med dagens mått mätt är det inte så kul. Då är 28-135 IS bättre,

28-105 finns även i en billigare version. EF 28-105/4-5,6

Sen finns det också billiga kitzoomar, 28-90 i tre versioner, som Canon av någon anledning supportar med objektivdata som standard i Eos 5D Mark II. Däremot måste man själv lägga in 16-35/2,8L USM som torde användas mer med den kameran.

Här finns alla varianter

//Leif

jag har haft två 28-105/3.5-4.5, den är ok, men ingen har varit skarpare än de två 24-85 silver som jag haft, dessutom har den senare som jag nämnde fantastiska färger jämförelsevis.

Det blev till slut ett Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM. Hälften så tungt som 24-70/2,8 och med ett zoom-omfång som gör att jag många gånger inte behöver ta med något annat objektiv.

Dock är det ganska långt, så tyngdpunkten är ändå inte helt idealisk - det tippar lite framåt om man bär kameran på magen. Finns det bättre remmar som har en del runt objektivfästet t ex för att på det sättet uppnå jämvikt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar