Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjaba.
På lördag sparkar min kära mor iväg mig på en tre veckor lång språkresa till Boston. Naturligtvis ska jag ta med mig kameran, ett antal kameror faktiskt, och film med mera. Det jag nu undrar är två saker:
1. Finns det något man bör tänka på när man plåtar i staterna? Jag menar, i sverige kan man ju ofta hävda att det är allmän plats med mera, finns det en motsvarande princip i USA?
2. Hur kinkiga är de på flygplatserna med storleken på handbagaget, jag ska försöka knyckla ner alla kameragrejor i en LowePro Photo Trecker Classic, någon som har erfarenhet av att resa med denna väska?
det var allt så länge, Daniel

Jag var i USA, New Jersey och Manhattan, i början av maj och det var inga som helst problem att fotografera där. Men.... statligaförvaltningar och människor som jobbar vid dessa kan knorra lite, detta har att göra med deras rädsla för terrorhot, så där kan man vara lite försiktig. I övrigt så är den gemene amerikanen van vid turister som går glosögda omkring med kameror på magen.

Ett litet tips på vägen bara, ta inte med dig film med nominell känslighet över 400. Deras röntgenapparater på flygplatserna har lite mer kräm i sig nuförtiden och dom scannar ALLT. Jag försökte ta mina filmer vid sidanom, men si det gick inte, dom fick åka med de också. Detta beror på att de inte kan se om det verkligen är film i rullarna eller något annat.

Lycka till!

Christian

1. De kan vara lite kinkiga, men de säger till dig i så fall. Jag filmade på Plazan utanför World Trade Center och blev åtsagt att sluta för att jag använde stativ, det verkade komersiellt. Mina bilder fick jag behålla. I princip har jag dock inte ´märkt något. Fota som i Sverige tills någon säger till dig.

2. Idag är alla flygbolag kinkiga med handbagage. Du får nog acceptera reglerna och inte tulla förmycket på dem.

Man bör vara försiktig med att fota vissa bygnader, banker t.ex. Men även olika offentliga byggnader. Paranoianivån är hög sedan 9/11.

Vad det gäller handbagaget, det beror helt på vilket flygbolag du reser med, och om personen in incheckningen är på bra eller dåligt humör. Jag åkte till Miami med en Dakine fotorygga som var alldeles för stor för att passa i mallen som dom använder vid incheckningsdisken för att se om handbagaget är tillräckligt litet. Men jag lät bli att ta av mig ryggan vid incheckningen, och dom frågade inte. Jag flög med Swiss. Vid security check är det inga problem, dom bryr sig inte det minsta, inte deras jobb.
Kabinpersonalen kan bli lite kinkiga om inte baggaget går in i luckan ovanför, eller under sätet framför.

Som kuriosa: Ett par år innan 9/11 reste jag med Brittish Airways till Washington DC med ett antal knivar och sylar i handbagaget. Dessutom vägde väskan 16 kilo, 9 kilo för mycket. Det var inga problem att få med det i handbagaget på vägen till Washington. På vägen hem var dom lite mer griniga (Tjurig tant i check in), så jag bad dom att hämta tillbaka mitt incheckade bagage så jag kunde lasta om, plus att jag talade om att jag behövde försäkra bagaget...då var det helt plötsligt inga problem att ta det som handbagage. Knivarna tog dom dock i en speciell väska som åkte i cockpit, fick den när jag klev av planet.

chrigen skrev:

Ett litet tips på vägen bara, ta inte med dig film med nominell känslighet över 400. Deras röntgenapparater på flygplatserna har lite mer kräm i sig nuförtiden och dom scannar ALLT. Jag försökte ta mina filmer vid sidanom, men si det gick inte, dom fick åka med de också. Detta beror på att de inte kan se om det verkligen är film i rullarna eller något annat.

Lycka till!

Christian

Aj fan, då får man packa om då. Men om jag har upp till 400 är det alltså inga problem?

Jag flyger med British Airways, bra/dåliga erfarenheter?
Jag tänkte begränsa mig till två väskor. En stor resväska som packas med kläder och annat, sen kameraväskan med all utrustning och film. Jag tänkte lämna mitt 100-300 hemma, delvis lär jag nog bara plåta människor och lite annat men knappast på så långa avstånd, dessutom får jag ner vikten. Är detta ett bra eller dåligt beslut- man kanske ska lämna 80-200 istället men det är jag avigt inställd till.

Köp film och framkalla lokalt?

Torde väl kanske vara billigare med.

(stoppa i en 200 för evt foton på resan)

Jag hade inga problem att få film handinspekterad i New York (JFK) och i Jackson, Wyoming, i slutet av maj. Ifall de vägrar kan det vara en bra idé att bära filmen i en separat plastpåse. Kör först igenom kameraväskan, därefter något enkelt som tex jackan och därefter filmpåsen. På så vis undviker du att filmen ligger i strålen medan de försöker identifiera alla småprylar i din kameraväska.

/Martin

stone skrev:
Köp film och framkalla lokalt?

Torde väl kanske vara billigare med.

(stoppa i en 200 för evt foton på resan)

Jag funderade på det, men jag tror nog inte att det blir så bra. Det handlar framför allt om plats, och då tror jag att det är svårare att få med sig framkallade dior/bilder än filmrullar. Tack för förslaget i alla fall.

Jag undrar lite över det där med film över 400 ISO och handbagageskanningen. Vad jag förstår är det bara över 1600 ISO som man inte ska ta låta skannas i handbagagekontrollen och då handlar det fortfarande om ett 10-tal skanningar innan effekt syns. Fast det har jag inte hört specifikt om USA.
Christian>Har du sett andra (officiella) rekommendationer för USA gällande film?

Johan

Jag var iväg till USA (Californien) i våras. Flög med SAS/Lufthansa. Ingen sa något om storleken på handbagaget (hade nog lite för mycket handbagage på ditresan).

På ditresan gick det bra eftersom det var väldigt lite folk med. Men, hemresan, oj oj oj. Planet var fullsatt och i princip alla hade mer handbagage än tillåtet. När jag kom på planet var det fullt i alla bagagehyllorna. Jag hade dessutom en ytterplats så jag hade bara hälften så stor plats under stolen mot "normalt". Jag är evigt tacksam för att jag bara hade min lilla Tamrac(20x23x30cm), den gick precis in under stolen framför.

Nu tror jag att detta var en extrem situation och att det inte alltid är riktigt så fullt. Men man kan ju inte veta i förväg.

Min mening med att berätta detta är inte att skrämmas. Men tänk efter innan du bestämmer dig för en stor väska. För har du otur kan det bli riktigt jobbigt.

Ett tips som garanterat gör dig impopulär hos medpassagerarna är att häva dig på planet bland de första för att hinna först till bagagehyllan. Hade jag varit mer resvan och begripit bättre hade jag nog faktiskt gjort så vid hemresan. Även om det inte hade känts bra. I mitt fall handlade det ju om att sitta i dryga 10 timmar utan att kunna sträcka på benen.

Trevlig resa ;)

/AnnaKarin

Jag hade 1600-film med mig på flyget och de sa på arlanda att det inte var några som helst problem att scanna även så höga iso-tal. Men, det kan ju som sagt var, vara starkare röntgenapparater i USA...

Dadigan skrev:
Jag funderade på det, men jag tror nog inte att det blir så bra. Det handlar framför allt om plats, och då tror jag att det är svårare att få med sig framkallade dior/bilder än filmrullar. Tack för förslaget i alla fall.

Låter man bara bli papperskopiorna tar det nog snarare *mindre* plats med ett antal ark dior/neg i en mapp du stoppar i handbagaget.

Det kan ju vara dumt att riskera hela resans bilder om du skulle stöta på nån småpåve i säkerhetskontrollen som vill röntga din fotoväska 3 ggr....

Eller så kan du ju leta reda på lite gamla hederliga aluminum-filmburkar :)
(fast då får du väl öppna dom...)

Vad gäller storleken på handbagaget så tror jag att jag kommit på en lösning, jag bytte väska. Nu har jag lyckats att knyckla ner allt (utom mitt 100-300 som nog får stanna hemma) i en Orion Trecker AW, se länken: http://www.lowepro.com/pages/series/trekking/orionaw.htm
Den har jag flugit med tidigare, i och för sig inte till USA men den orsakade inte några problöem i alla fall, den får dessutom plats både i baggagehyllan och under sätet(om man knäpper loss delarna). Så nu kanske det går bättre. Jag ska försöka att packa med några av domkes objektivväskor att ha när jag väl kommit fram.

stone skrev:
Låter man bara bli papperskopiorna tar det nog snarare *mindre* plats med ett antal ark dior/neg i en mapp du stoppar i handbagaget.

Det kan ju vara dumt att riskera hela resans bilder om du skulle stöta på nån småpåve i säkerhetskontrollen som vill röntga din fotoväska 3 ggr....

Eller så kan du ju leta reda på lite gamla hederliga aluminum-filmburkar :)
(fast då får du väl öppna dom...)

Det kanske inte är en så dum idé i alla fall, synd bara på all film som redan är köpt men den går nog åt...
Det kanske vore bra att man blandade lite, att jag har med mig några rullar för de sista dagarna, ifall man inte hinner springa till ett labb.
Vad ska man satsa på för film på såna här resor, gillar ju dia bäst men det är ju klart enklare att frakta negativ. Man kan ju alltid framkalla oramat och sen rama själv om så krävs...
Ska ha det i åtanke

Att dom skulle ha skruvat upp röntgen i USA så mycket så att ASA under 1600 skulle skadas mera än på andra flygplatser vore konstigt, istället så vill dom nog kontrollera din utrustning så att den fungerar och kanske också ett kemikalie test.
Men man kan ju aldrig riktigt veta vad dom vill göra.

Min mor har nu gjort slag i saken. Det blir ett tillskott i plånboken och inköp av film och framkallning i USA, jag får däremot ta med mig lite film för dagar då labbet inte kan uppsökas. Typ de två sista eller något liknande.

Här finns möjligen ingen som vet något bra och prisvärt labb (och fotoaffär)i Boston? Helst i de centrala delarna.

johanh skrev:

Christian>Har du sett andra (officiella) rekommendationer för USA gällande film?

Johan

I det här fallet så var det säkerhetspersonalen själva som frågade mig om ISO-talet på filmen och de rekommenderade med eftertryck att nominell känslighet över 400 inte var bra. Varför chansa när man har tagit över 400 bilder på ett par dagar?
Det här var på Newark-airport, det är möjligt att andra flygplatser har annorlunda apparatur, därom vet jag intet.

Sedan kan jag rekommendera en fotosida i USA som är liknande fotosidan.se och den heter usefilm där är folk oftast mycket hjälpsamma att ge råd, speciellt till de som skall till USA och det beror nog på att det är mest amerikaner på den hemsidan.

mvh
Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar