Annons

Resa till norra skottland - Tips önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brejdol

Aktiv medlem
Ska efter många års "planerande" äntligen komma till skott(land)! Vi hade tänkt flyga till Glasgow, sen åka tåg till Wick för vidare transport till Orkney-öarna, med eventuella avhopp från tåget på vägen efter behag.

Jag vill gärna få lite tips om saker man absolut bör se, tips på flygbolag, vet att vissa har paket med halva priset på tågresor etc. Gärna tips på bra info-sidor om bed & breakfast och annat.

Vi ska dricka en hel del whisky på vägen, den delen känner vi oss dock rätt säkra på...

Resan är planerad till någon gång under de två första veckorna i augusti.

Jag har varit i Skottland tre gånger. Första gången tågluffade jag och senare har vi flugit till Glasgow och hyrt bil på flygplatsen. Det var en stor fördel att ha egen bil, järnvägsnätet blir ganska begränsat. Jag har inte varit längre upp än Inverness så mina tips är antagligen inte dit du skall. Ett misstag som jag kan dela med mig av är att miljön förändras mycket med tidvattnet. Jag åkte tåg fram och tillbaka på samma linje, på ditvägen såg jag var jag skulle fotografera och på tillbakavägen var allt det fina dränkt av vatten! Sen dess tänker jag aldrig att jag skall fota senare, hellre får man fota dubbelt. Folk i Skottland är mycket gästvänliga och det är trevligt att bo på B&B.

En tripp till Fort William och Ben Nevis (1344 möh). 4 timmar upp, 8 timmar ner... Men vilken underbar utsikt över det skotska höglandet.

Annars är Edinburgh ett säkert kort med stooora möjligheter till street. Slottet, som är centralt beläget måste ses och upplevas. Royal Mile som leder dig från drottningens palats, Holyrood Palace och ända upp till slottet är en intressant sträcka att gå.

Orkneyöarna kan rekommenderas. Jag åkte med färja från Thurso till Stromness och sedan vidare till Kirkwall med buss. En mycket fin båttur som bl a passerade "The old man of Hoy". På Orkney fanns det (1993) bussturer till de olika fornminnena (rekommenderas) och dessutom kortare guidade fågelvandringar. St Magnus katedral i Kirkwall är en av de mäktigaste katedraler jag varit inne i (även om den inte tillhör de största). Den röda sandstenen som katedralen är byggd av skapar en fin stämning. I Kirkvall finns också bryggeriet som gör whiskyn "Highland Park". De har visningar och man får fotografera hur mycket man vill (i alla fall var det så 1993). De har hela tillverkningskedjan från säd till Whisky till skillnad från de flesta andra som köper in färdig malt. Utanför stan finns flera fornlämningar, bl a minns jag en stenring som var väldigt fin (Ring of Brodgar tror jag den hette). Vidare finns det en frilagd stenåldersby och gravhögar (där vikingarna ristat klotter i gravkamrarna). De är fina men kanske inte så fotovänliga. Det går också att fota lunnefågel (men själv kom jag aldrig tillräckligt nära). Ta med kikare, det saknade jag. Hyra bil bör man nog göra, själv använde jag kollektiva färdmedel och då är man lite begränsad.

Vädret däremot var inte bra. Det regnade nästan hela tiden när jag var där (i juli). Så ta med regnkläder och fukttät fotoväska. På återvägen åkte jag över Burwick till John O'Groats och det var en tråkig tur där man måste sitta inne i båten (dessutom blåste det kraftigt så det var lika bra kanske).

En annan fin skotsk ö som betydligt lättare att resa till är Skye. Mäktiga berg. Fina chanser att fota säl.

Att åka tåg i Skottland fungerar bra, men det är långa avstånd. Tänk på att främre delen av ett tåg kan ha en destination och bakre delen en annan, de delar tåget i någon by mitt på sträckan ibland. Jag åkte bara mellan städerna utan att hoppa av i någon av byarna. Inverness-Thurso och Inverness-Kyle of Lochalsh är nog de bästa sträckorna.

Många fina tips - man tackar! Dock har jag en undran - Behöver man internationellt körkort för att hyra bil? Enligt tidningen Vi bilägares lista rekommenderas det att man skaffar det - vad säger ni?

När vi var där behövdes det inte något speciellt körkort, mem för säkerhets skull kan du kolla med ditt försäkringsbolag.

mvh Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar