Annons

Resa med kamer/a/or

Produkter
(logga in för att koppla)

camlal

Guest
Jag ska strax resa till USA. Planen är att ta med både digital kamera och traditionell småbildskamera. Jag har en kameraväska som är jättebra i normala fall, men i detta läge gäller det att vara snål med plats, för jag ska resa runt mycket.

Hur ska jag bäst packa min kamera om jag inte tar med kameraväskan? Min idé var att linda in den i en handduk för stötdämpning (handduk ska jag ju ändå ha med mig). Är det nån som har ett bättre förslag?

Jag undrar också vad som kan tänkas vara lämpliga (= oumbärliga) tillbehör. Jag ska inte ta med stativ, det blir för tungt och utrymmeskrävande. Hur är det med objektiv? Jag läste ett tidigare inlägg där vidvinkel rekommenderades för besök i NYC. Det tar ju dock sin lilla plats och bidrar till ryggsäckens tyngd. Jag har ett bra normalobjektiv.

Alla resetips är välkomna!

Hej

Jag var till USA i Maj, dvs då de var som tokigast i säkerhetsavseende. Köpte då en LowePro Micro Trekker 200 på ScandinavianPhoto. (har annars en Mini Trekker och en Nature Trekker, men de var för tunga/och eller för stora för att ta maxvikten/storleken med de prylar jag räknar upp nedan)

Den passade bra i flyget och var lagom att ha med överallt.

Hade med mig ett Sigma 24-70/2.8 och ett Canon 35-350L, min D30 samt DigitalWallet och de tre laddarna, minnen, filter samt i fickan en Digital Ixus

Planerar nu min Asienresa, 14 dagar i Thailand, och har köpt en begagnad EOS 300 som backup ifall min D60 ballar ur, men tänker satsa på samma upplägg.

Att packa kameragrejor i resväskan verkar lurt, men om du törs är mitt tips att linda in i plast med bubblor och stoppa in det i skorna du antagligen tar med dig om det ryms i dessa. De är oftast styva i någon riktning.

Jag packade en del på hemresan, dock inte kameraprylar, i ett papprör som jag la i toppen av väskan.

Roine

Tack för svar, Roine!

Tanken är dock inte att jag ska ha kameraprylarna i det incheckade bagaget, utan i handbagaget. Men bubbelplast är kanske en idé och skor låter som ett bra förvaringsutrymme.

Att linda in saker i handdukar för stötdämpning är ett nja, dels för att handdukar i sig håller fukt, men de luddar ju också. Bubbelplast riskerar att skapa en statisk laddning vilket ju inte heller är bra. Och sist men inte minst.. om du inte har en kameraväska så har du ju inget adekvat damm/fuktskydd för din utrustning. Kameraväskan utgör ju i sig en egen enhet som kan läggas i en ryggsäck men som förvårar för damm och smuts i ryggsäcken att komma åt kamera och gluggar.

Låt aldrig kameran åka i det incheckade bagaget om du inte vill riskera att den inte kommer fram helskinnad. Bagagehanteringen på Arlanda kallas inte "krossen" bland de anställda utan orsak.

Jag skulle själv minimera mitt övriga handbagage för att få med kameran i kabinen. Alternativt köpa en extra flygstol för att kunna transportera allt utan oro (det blir bekvämare att resa också).

Ang objektiv.
En 35:a är väl ganska oumbärlig öht.

Varför ta med dig kamera till USA, köp en där istället för mindre en halva priset.

Om det är problem med tullen, skall du ta med dig en beg kameraväska och lägga din nya utrustning i.

Har själv köpt golfklubbor i USA för mindre en halva priset på 70-talet.
Gick ett par rundor med dom nya klubborna så att dom såg lite beg ut.
Hade inga problem med tullen.

Jag tycker definitivt att du ska ha dina saker i en kameraväska som du aldrig släpper ur sikte; både som stöt och stöldskydd. Skulle aldrig själv vilja resa med en kamera löst och letade länge efter ett koncept som skulle passa mig. Poängen tycker jag är inte så mycket att minimera tyngden som att hitta något man kan bära bekvämt tillsammans med sitt övriga bagage.
Har nu Lowepros toppload väska TLZ AW och i den kan jag knöka ner en Canon EOS 30 med tillhörande 28-135mm IS, en EOS 300, en Tokina 17mm, en Canon 24mm, en blixt speedlite 200E, en 12mm mellanring, en kökshanduk för att torka av kameran, en putshanduk till objektiven, en trådutlösare, några filmrullar, samt ett anteckningsblock med penna. Det bästa av allt är att jag bär väskan i en sele på magen och har hela tiden järnkoll på härligheten, plus att jag kan ha en ordinarie ryggsäck ovanpå utan att de "stör" varandra ergonomiskt. Har även ett 75-300mm IS och ytterligare en mellanring i en midjeväska som jag kan ha under topploadväskan vid behov. Stativ och resterande filmrullar har jag i den stora ryggsäcken, men tar givetvis alla rullarna som handbagage på planet. Fjällvandrade drygt 30 mil i somras på detta sätt och om några veckor åker jag till Kina med hela klabbet. Känns som om jag skulle kunna bröta mig fram i vilka folkmassor eller in i vilka transportmedel som helst helt bekvämt med detta på magen, och om jag skulle känna mig orolig för ficktjuvar kan jag alltid dra det inbyggda regnskyddet över väskan.
Det är ett koncept som tycks fungera för mig, och jag tycker du ska ta dig tid att spana in en lämplig väska som kan tänkas passa dig, för ha kameran i väska det måste du tycker jag.

Tack för svar!

Johan: Jag kanske ska omvärdera handbagage-grejen och minmera övrigt för att få plats med kameraväskan. Dock finns det ytterligare ett problem med kameraväskor, har jag fått lära mig, och det är stöldrisken som man utsätter sig för genom att förvara kameran i en väska som tydligt anger att man förvarar just en kamera i den. På själva kameran kan man klistra en lapp över märket för att minska "stöld-attraktionen", men en kameraväska är ju en kameraväska är ju en, ja, du förstår.

Birdie: 1) Vi rör oss nog med rätt olika budget och 2) jag är väldigt fäst vid mina kameror. Köpa nytt är således inget alternativ.

Jalong: Jag ska överväga detta. Vill inte lägga pengar på ny kameraväska för tillfället (eftersom det inte är något fel på den jag har) men jag ska fundera på alternativet att ta med mig den jag har. Jag skulle också få plats med ganska mycket i den. Ha det bra i Kina!

Hmmm..., det är sant att man inte ska skylta för mycket att det är just en kameraväska man går och bär på. Kanske en liten ihopknölbar ryggsäck man kan ha hängande över magen och stoppa kameraväskan i vid behov? Vid närmare eftertanke ska jag nog ta med en sådan till Kina också ut i fall att.

Att resa med kamerautrustning kan vara ett litet helsike.

Att stoppa utrustningen eller film i resväskan skulle jag aldrig göra. Risken för att den blir skadad eller försvinner är nog överhängande.

Jag har en ganska stor Lowepro väska (nature) och det är oftast inga problem trots att den är skrymmande och väger en 12- 15 kg.

Är det så att dom krånglar med ditt bagage så öppna och visa dom din enormt "dyra" utrustning och be dom skriva en försäkring på att det kommer fram helt om du skall checka in bagaget.

Att det skriker "kameraväska" är ett problem. Och har man inte så mycket utrustning så är det kanske att rekomendera att fixa en egen.
Ta en gammal ryggsäck och stoppa den med bitar från ett liggunderlag?

Har själv haft tur ännu sålänge och hoppas att den håller i sig!

Trevlig resa

Jag har samma väska (märke) som du, Gustaf. Att göra en egen väska är en bra idé. Jag undrar om jag gitter, dock. ;) Fast det är antagligen värt besväret. Det är kanske bästa lösningen ändå på det här ganska knepiga problemet...

Jag funderar också på vilken väska jag ska ha med utomlands.. Ska man köpa en toppladdad väska eller en ryggsäck? Lite dumt att ta med en Mini Trekker till New York kanske?

Min erfarenhet av toppladdade väskor jämfört med vanliga är att de toppladdade mera eller mindre kräver att de sitter i antingen en bröstsele eller ett bälte för att de som väska skall vara riktigt smidiga att arbeta med.

Jag har för min stora småbildare (Nikon F5) en rejäl toppladdad väska med tillhörande bröstsele. Väskan rymmer kamerahuset med en påmonterad 80-200. På väskan har jag fäst linstuber för en 35-70 och en 20-35. Paketet är otroligt smidigt att arbeta med så länge det sitter fram på bröstet. Särskilt bekvämt är det ute på resande fot då det går utmärkt att obehindrat sitta på t ex bussar eller tågperronger med väskan på så att säga.

För uppdrag använder jag en kameraväska av mera traditionellt slag där allt finns tillgängligt direkt när jag har öppnat locket.

Ryggsäck är inte direkt aktuellt för mig iom att jg då i regel tappar möjligheten att ha med en dagssäck eller liknande.

Ang stöldbegärlighet så ser ju kameraväskor dessvärre oftast ut som just kameraväskor. Men jag undrar om inte Domke har några canvasväskor som ser lite mera neutrala ut (men även där gäller ju att den som vet hur en Domkeväska ser ut genast vet vad det finns i väskan).

Macracantha skrev:
Jag funderar också på vilken väska jag ska ha med utomlands.. Ska man köpa en toppladdad väska eller en ryggsäck? Lite dumt att ta med en Mini Trekker till New York kanske?

Macracantha skrev:
En stor nackdel med en ryggsäck när man befinner sig i storstäder är att man inte vet vad som försigår bakom ryggen på en. Säkrast är en toppladdad väska som man kan ha på framsidan kroppen.

Var nyligen i USA själv och reste med fotoryggsäck. Jag hade inga problem med incheckning eller vid de stora flygplatser jag flög från. I väskan låg då min F4, 2st sb-26, 5 objektiv, 40 rullar film, ant.bok, ref guide mm mm. 10kg+. Klart att de kollade den, men ingen sade något om vikten. Själv skulle jag akta mig för att ta kamera el. dylikt i det incheckade bagaget. Att sedan "on location" ha en lite mindre väska typ topload kan ju vara bra för att slippa bära omkring all utr.

Att ta med en vidvinkel till NY kan vara en god idé. alt köpa/hyra en på plats hos B&H el Adorama.

Ha en tevlig resa!

Hälsningar Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar