Annons

Resa med analog film?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Som jag skrev i tidigare tråd om en lång thailand resa så ska jag ju fota där.
Hur ska man bäst göra för att inte förstöra sin film när man reser hehe? Tänkte köpa några rullar här och frakta i handbagage? vad är bäst? Finns det mycket film att köpa i thailand? någon som vet?
/Martin.

Som jag skrev i tidigare tråd om en lång thailand resa så ska jag ju fota där.
Hur ska man bäst göra för att inte förstöra sin film när man reser hehe? Tänkte köpa några rullar här och frakta i handbagage? vad är bäst? Finns det mycket film att köpa i thailand? någon som vet?
/Martin.

Hm.. jag har tyvärr aldrig rest så med film.. Jag heller aldrig hittat en tråd om någon som fått sina rullar förstörda i röntgenapparaturen, så det är nog inget jätteproblem.

Under resan, försök att undvika att utsätta rullarna för extrem värme... vilket jag förstår kan bli svårt..

Nej, lite inte på att du hittar film i thailand, utan köp den här i sverige innan du åker. Ska du fota småbild så rekommenderar jag att du använder ENDAST iso 100 och exponerarefter iso 50. (OBS, gäller endast negativ färgfilm, INTE dia)

En film med högre iso kommer ge för mycket korn, och bilderna kommer aldrig kunna säljas via bildbyrån eller liknande i framtiden tyvärr.

Ska du köra 6x6 eller 6x7 så kan du använda iso 400 (om det är färsk film dvs) och få acceptabelt korn.

Mina filmrekommendationer: kodak ektar 100, fuji reala 100, kodak portra 400NC eller Fuji ProH 400.

Se till att du har med en kamera som verkligen fungerar och en enklare backup-kamera utifall nödsituationen skulle uppstå att huvud-kameran går sönder, blir stulen, tappad i havet/sjön.

Mvh: Danne

Hm.. jag har tyvärr aldrig rest så med film.. Jag heller aldrig hittat en tråd om någon som fått sina rullar förstörda i röntgenapparaturen, så det är nog inget jätteproblem.

Under resan, försök att undvika att utsätta rullarna för extrem värme... vilket jag förstår kan bli svårt..

Nej, lite inte på att du hittar film i thailand, utan köp den här i sverige innan du åker. Ska du fota småbild så rekommenderar jag att du använder ENDAST iso 100 och exponerarefter iso 50. (OBS, gäller endast negativ färgfilm, INTE dia)

En film med högre iso kommer ge för mycket korn, och bilderna kommer aldrig kunna säljas via bildbyrån eller liknande i framtiden tyvärr.

Ska du köra 6x6 eller 6x7 så kan du använda iso 400 (om det är färsk film dvs) och få acceptabelt korn.

Mina filmrekommendationer: kodak ektar 100, fuji reala 100, kodak portra 400NC eller Fuji ProH 400.

Se till att du har med en kamera som verkligen fungerar och en enklare backup-kamera utifall nödsituationen skulle uppstå att huvud-kameran går sönder, blir stulen, tappad i havet/sjön.

Mvh: Danne

hehe tackar:) bra saker att tänke på där innan jag åker. Jag frågade min fru som är ifrån thailand ursprungligen, och hon var nästan säker på att det fanns att köpa film. Men hon är inte HELT säker.
Så tänkte nog inte ta den chansningen helt och hållet, och tänkte nog köpa ett par Reala rullar i allafall som backup. sedan har jag bara min panasonic LX3 med mig som backup. Ville ha en digital kompakt med mig som jag troligtvis kommer plåta mest med.
Med min f100 blir det lite mer seriösa bilder:)
Ja värmen blir ju svår att undvika tyvär:( Men hoppas att det ska fungera.

Tack så mycket för tipsen!
/Martin.

Hur ska man bäst göra för att inte förstöra sin film när man reser hehe? Tänkte köpa några rullar här och frakta i handbagage? vad är bäst?
Det enda du behöver tänka på är att göra precis som du planerat, dvs transportera oframkallad film i handbagaget. För ett antal år sedan ökade man effekten på röntgenapparaterna för det incheckade bagaget. Använd inga blypåsar! Då finns risk för att filmen utsätts för mer strålning.

Olle

Det enda du behöver tänka på är att göra precis som du planerat, dvs transportera oframkallad film i handbagaget. För ett antal år sedan ökade man effekten på röntgenapparaterna för det incheckade bagaget. Använd inga blypåsar! Då finns risk för att filmen utsätts för mer strålning.

Olle

Ok det ska jag komma ihåg! Tackar:)

Eftersom det är hett i Thailand så kan film bli åldrad
i förtid i butiken. Speciellt nu när det säljs mindre pga digitalt.

Hej,

jag har rest mycket för att plåta och alltid släpat med massa film, bara negativ 135 och 120-film. Aldrig haft några problem. Är i Tokyo just nu och plåtar och även om man kan köpa allt här så köper jag alltid med mig film för man har ju inte lust att förlora massa tid på att knalla runt och leta efter den filmen man vill ha och dessutom kan det ibland vara svårt att hitta seriösa butiker som förvarar filmen i kylskåp om man inte vet var man ska gå.

Varje gång de kör igenom min film i röntgenapparaten får jag hjärtklappning, men hittills har jag inte haft några problem. I höstas flög jag inrikes i Ukraina där de hade urgamla maskiner som jag var säker på skulle sabba alla mina filmer, men de såg perfekta ut när jag framkallade dem vid hemkomst. Om du ändå känner dig osäker kan man ibland be dem kolla filmrullarna manuellt istället för att röntga dem, det var inga problem i Los Angeles till exempel. Det tog upp varje rulle och klämde lite på den.

Men generellt, allt under 800 ISO ska inte skadas.

Jag har vid ett flertal tillfällen flygit med iso3200-film. Det har aldrig varit några problem. Handbagaget är dock ett måste.

Informationen som flygbolagen/flygplatsen ger säger att det är okej att resa med film men att du måste ha det i handbagaget för att röntgenapparaten som röntgar det incheckade bagaget är av annan typ och förstör filmen. Sedan har jag för mig att det stod att väldigt hög iso-film skulle man visa för personalen så dom fick ta den runt röntgen.

Sedan har jag för mig att det stod att väldigt hög iso-film skulle man visa för personalen så dom fick ta den runt röntgen.

Jag hörde någon gång om en kille var tvungen att öppna de exponerade filmkassetterna för de kunde innehålla knark.. stackarn.. :(

Jag hörde någon gång om en kille var tvungen att öppna de exponerade filmkassetterna för de kunde innehålla knark.. stackarn.. :(

haha ja stackarn:p Tack alla för svaren. Nu har jag lite att fundera på i alla fall. Det verkar ju vara ok eftersom den snabbaste filmen jag tänkte ta med skulle vara en 800 film i sådant film:) Så det verkar ju vara lovande. Sedan köper jag nog ett litet urval med reala 100 och några trix för några situationer.
Bra tråd blev detta i alla fall. Glad att jag ställde frågan!
/Martin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar