Resa i Botzwana
[...]
Finns det någon som varit där nyligen eller som har kunskaper/tips om bra rutter, vägar, lodger, campingar, mat, säkerhet, ja allt som man bör känna till?
Njä, inte nyligen. Men för 20 år sedan bodde jag i Botswana och gjorde en hel del utflykter i nationalparkerna. Senast jag var där är nog tio år sedan.
Som sagt: man bör resa med minst två fordon. På vissa ställen är det, som Stanislav påpekar, obligatoriskt. Det handlar helt enkelt om säkerhet. Jag har själv lösa funderingar på att försöka locka en gäng vänner till en Botswanaresa igen. Helst vill jag då förstås locka med en läkare/sjuksköterska och någon som är hyfsat duktig på att meka med bilar.
I princip finns det två alternativ.
1. Central Kalahari. Det mest exotiska -- och mest besvärliga. Här finns i princip ingen infrastruktur. Du måste ha med dig
allt du behöver, även vatten. Jag har tyvärr aldrig tagit mig samman och åkt dit, men besökt Khutse, som ligger just intill, flera gånger.
2. Den vanligaste rutten är nog att man tar sig till Maun och därifrån ger sig ut i de båda nationalparkerna Moremi och Chobe. Moremi omfattar en del av Okavangodeltat, i Chobe finns både legendariska Savuti och gränsfloden Chobe med sina enorma elefantflockar.
I både Moremi och Chobe finns flera campingplatser med tillgång till toaletter och duschrum. Efter att campingplatserna privatiserades för några år sedan är det tämligen dyrt, åtskilliga hundralappar per person och dag. Lite hyfsat aktuell info om priser och hur man bokar finns
här. Stora delar av året är det fullbokat åtskilliga månader i förväg. Även
regeringens webbsajt har bra grundinfo, dock tror jag inte att man längre kan boka den vägen (trots att det finns länk till bokningsformulär).
Märk väl: det finns inget annat än toaletter och duschar här. All mat, tillräckligt med bränsle osv måste man ha med sig.
Man får bara köra på vägarna, inte "off road". Iofs är vägarna inte alltid i bästa skick, så det kan bli ganska avancerat "off road" ibland och det är inte helt ovanligt att folk (speciellt lite oerfarna förare) kör fast i lera eller sand.
Det finns flera seriösa firmor som hyr ut fordon typ Toyota Hilux (eller motsvarande Nissan osv) med full campingutrustning. Då har man normalt allt som behövs för en safari genom Chobe och Moremi: tält på taket, kylskåp, extrastor bränsletank, gasolkök osv. Priset brukar ligga runt en tusenlapp per dygn. Utbudet är mycket större i Johannesburg än i Gaborone. Ska man ändå hyra bilen i Botswana kanske det är lika bra att flyga till Maun och köra därifrån.
Vill man fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag det mycket trevliga sydafrikanska forumet
www.4x4community.co.za
Edit: Tänker man sig till Moremi och Chobe kan det vara intressant att inkludera några nätter i doldisen Nxai också.