Annons

Repro analoga bilder till digital form

Produkter
(logga in för att koppla)
Har säkert läst om detta förut, men minnet är kort. Hur gör Ni alla som duplicerar gamla dior, Kodachrome, Agfa, Fuji mfl. till digital form. Jag talar om ansenliga mängder dior, även gmla papperoriginal. Men där är det mindre problem. Jag vet att Kodachromen ställer till problem.
Inte använder Ni väl Photaxprylen som sätts på kameran? Budgeten för att sådant här skall gå ihop, innebär ju inte att köpa värsta skannerutrustning för XXXX antal lappar. Inte heller att sitta och justera bild för bild i PS efter avfotografering.
Jag talar initialt om 6.000 dior samt ungefär 200 svart/vita fotografier. Mycket är eget material, en del också "blivande kunders" bilder.
Skulle vara rart av Er att svara en gammal man hur Ni gör?
JR i Trollhättan

Hej.

Jag tror inte att det går att komma ifrån att köpa en skanner, om det ska bli billigt och med hygglig kvalitet. En ny skanner för 2000kr ger en kostnad på 0,3kr per inskannad bild i jämförelse med Crimson som tar 12kr per inskannad bild. Photaxprylen kostar nästan som en skanner. Det billigaste alternativet om du redan har en digitalkamera är den hemmagjorda varianten: http://www.fotosidan.se/cldoc/kamera-toalettpappersrullar-hemmagjord-skanner.htm
Efterbearbetningen går nog inte att komma ifrån hur du än gör.

Själv fotar jag bara analogt och kör med en enklare flatbäddsskanner. Det räcker för mina behov.

mvh Gustav

Har säkert läst om detta förut, men minnet är kort. Hur gör Ni alla som duplicerar gamla dior, Kodachrome, Agfa, Fuji mfl. till digital form. Jag talar om ansenliga mängder dior, även gmla papperoriginal. Men där är det mindre problem. Jag vet att Kodachromen ställer till problem.
Inte använder Ni väl Photaxprylen som sätts på kameran? Budgeten för att sådant här skall gå ihop, innebär ju inte att köpa värsta skannerutrustning för XXXX antal lappar. Inte heller att sitta och justera bild för bild i PS efter avfotografering.
Jag talar initialt om 6.000 dior samt ungefär 200 svart/vita fotografier. Mycket är eget material, en del också "blivande kunders" bilder.
Skulle vara rart av Er att svara en gammal man hur Ni gör?
JR i Trollhättan

Hej !

En Fl-Scanner är ju inte direkt blixtrande snabb, ta och gör en uppskattining av tidsåtgången
innan du sätter igång.

Måste alla diaorna scannas in ?

Räcker det inte bara att göra någon form av enklare översikt och sedan välja de bilder som blir aktuella ?

För det senare så går det ju att använda ett ljusbord och någon form av macro.

Är diorna i plastfickor så går det ju att lägga dessa mot ett ljusbord, ev hålla mot ett fönster, detsamma med negativ i någorlunda genomskinliga fickor.

//MW

De 5.450 diorna jag har på lut skall ALLA digitaliseras. Ingår i ett forskningsprojekt. (2 år) Pengar finns alltså. Men om Crimson tar 13 kr blir det ungefär 71.000 kr. Om jag tar 5 kr??

Har kört en provrunda med bilder till dom, och nöjdheten ligger på runt 9 på en 10-gradig skala. Skall beskäras, plocka ut det väsentligaste. Mycket PS-arbete. Har arbetat inom sjukvården, så fikonspråket och vad bilderna behövs till, den kunskapen besitter jag.
Använder idag en gammal ChromaPro med färghjul, Rodenstock Apo-Rodagon 1:2,8, så jag kan justera något så när. Kör in bilderna direkt i datorn med Nikon programvara och använder live-view. Kontasten i bilderna är behaglig. Men så ibland dyker dessa d...kodachromer upp.

Men jag undrade om det fanns någon som hade en bättre och snabbare lösning på problemet.

Har inte provat men...

Ett makroobjektiv brukar vara ganska skarpt på 1:1
även om ett förstoringsobjektiv är mer optimerat just för korta avstånd.
Förstoringsapparater har ibland 1/4 tums fäste för huvudet,
där kan du skruva fast kameran och använda huvudet upp och ner
på bordet med filmen i, bättre färgtemperatur än lysrör oxå.
Då bör du få en optimal uppställning med filmen och sensorn parallellt.
Färghuvud har mindre eller ibland obefintlig vinjettring jämfört med
kondensator och jämnare ljusbild, även lägre kontrast
och repor och damm blir mindre framträdande eller osynlig.
Ett bra reprostativ funkar till bilder och även till film med förstoringshuvud
eller ljusbord.
En diaprojektor(utan objektiv) och kameran på stativ(makroglugg)
kanske är mest praktisk, men att få filmen och sensorn parallellt kan vara knepigt.
Det klart snabbaste sättet när du väl har justerat in stativet,
men kan bli ströljus från projektorn och vinjetering kan förekomma.

Se bara till att använda ett mörkt rum...

10-12 kr är inte ockerpris om man värderar egen tid och inte ser skanning som enbart ett nöje.
70 tusen låter mycket, men skulle det vara arbetstid kommer man förmodligen lätt upp i den summan om man gör det själv.

Jag använder en Nikonskanner för 35mm-film som tar i snitt 3 min per bild, längre om man räknar in digital efterbehandling. Så länge det inte är just Kodachrome eller svartvitt finns väl fungerande funktion (ICE) som tar bort damm och t.o.m mögelfläckar effektivt, annars får man plocka prickarna i datorn.

Snabbaste och billigaste sättet borde vara att skaffa en diaduplikatortillsats till en bra digitalkamera och fotografera av diorna, om kvaliteten duger. Sådana tillsatser säljs då och då begagnade för inte alltför mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar