QuickFlash
Aktiv medlem
Har precis köpt ett Hexanon 40mm 1.8 pannkaksobjektiv på Tradera, som jag ämnar bygga om till att passa min olympus. När jag granskar objektivet ser jag att det är en hel del repor i frontlinsen och den ser lite mjölkig ut. Har läst i olika trådar här att några repor inte spelar så stor roll, men hur är det med många små? Jag gav under hundralappen inklusive frakt för objektivet, men skall jag orka bygga om det vill jag veta hur mycket försämring jag kan vänta mig av objektivet.
Pillade loss frontlinsen för att se om det var något bös på baksidan, men det var det inte. Rengjorde den försiktigt, men det blev ingen förbättring. Bifogar i följande två inlägg bilder som jag tagit på linsen och som ger en hum om hur de ser ut (svårt att fota en repig lins).
Så:
- Hur mycket försämring?
- På vilket sätt?
- Värt att bygga om?
- Går det att polera till förbättring (tror inte det...)?
Pillade loss frontlinsen för att se om det var något bös på baksidan, men det var det inte. Rengjorde den försiktigt, men det blev ingen förbättring. Bifogar i följande två inlägg bilder som jag tagit på linsen och som ger en hum om hur de ser ut (svårt att fota en repig lins).
Så:
- Hur mycket försämring?
- På vilket sätt?
- Värt att bygga om?
- Går det att polera till förbättring (tror inte det...)?