Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera Vivitar 19-35 eller köpa nytt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har ett Vivitar Series 1 19-35 mm (=Cosina och Soligor) där bländaren inte fungerar som den skall. Bilderna blir något överexponerade. Jag märker när jag håller inne skärpedjupskontrollknappen samtidigt som jag successivt bländar ner att inget händer (= det blir inte mörkare i sökaren) de första "snäppen" när jag går från bländare 3.5 och uppåt.

Lönar det sig att reparera? Vad kan det kosta? Annars är jag lite sugen på det nya Tamron 19-35. Låg vikt, ingen roterande frontlins, men är det bra? Jag vill inte köpa innan jag sett ett seriöst test av objektivet.

Professionell reparation kostar nog mer än du får betala för en begagnad ersättare. Men du har ju inte så mycket att förlora på att prova att reparera själv. Förmodligen har du olja på bländarlamellerna.

Vissa zoomar har bländarpaketet i en separat enhet som är åtkomlig när man har skruvat bort de bakre linsgrupperna. I så fall är det en enkel operation. Om det är en del av själva objektivchassit är det knepigare, då måste du ju i princip ha isär hela objektivet.

Tack för tipset, Jim - får se om jag lyckas. Jag är ändå intresserad om någon vet något om Tamron 19-35.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar