ANNONS
Annons

Reparera själv, Arax 35/f2,8 T&S

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellacopter

Aktiv medlem
Jag har ett Arax 35/f2,8 T&S glugg som jag tappade i backen för ett par veckor sedan. Fick en buckla på bajonetten som inte var några problem att fixa men sedan har även fokusringen låst sig... :(

Hur som helst, eftersom jag köpt gluggen billigt så tänkte jag se ifall jag kanske kan reparera den själv. Jag menar, hur svårt kan det vara???

Efter att ha vridit och vänt på det så kom jag underfund med hur jag skulle skruva isär det men sen stötte jag på patrull i felsökandet.

I bifogad bild så tror jag att jag funnit felet men jag kan inte komma på hur jag ska fixa det. Bländarstopringen är rörlig, ringen med inställningsmarkering och fokusdjup är fixerad och, vad jag tror är felet, fokusringen sitter fast. För jag tycker att den borde vara rörlig gent emot inställningsmarkering, eller?

Anledningen till att jag tror att det är felet är att f-stop ringen ligger monterad mot en klack på ena sidan och ringen med inställningsmarkering och fokusdjup. Enda sättet för dem att montera den där är om fokusringen och ringen med skalan går att ta bort på något sätt men jag kan inte se hur det ska gå till...

All input i ärendet är välkommet! :)

Bilagor

• arax.jpg
    arax.jpg
    234.3 KB · Visningar: 43
Jag har ett Arax 35/f2,8 T&S glugg som jag tappade i backen för ett par veckor sedan. Fick en buckla på bajonetten som inte var några problem att fixa men sedan har även fokusringen låst sig... :(

Hur som helst, eftersom jag köpt gluggen billigt så tänkte jag se ifall jag kanske kan reparera den själv. Jag menar, hur svårt kan det vara???

Efter att ha vridit och vänt på det så kom jag underfund med hur jag skulle skruva isär det men sen stötte jag på patrull i felsökandet.

I bifogad bild så tror jag att jag funnit felet men jag kan inte komma på hur jag ska fixa det. Bländarstopringen är rörlig, ringen med inställningsmarkering och fokusdjup är fixerad och, vad jag tror är felet, fokusringen sitter fast. För jag tycker att den borde vara rörlig gent emot inställningsmarkering, eller?

Anledningen till att jag tror att det är felet är att f-stop ringen ligger monterad mot en klack på ena sidan och ringen med inställningsmarkering och fokusdjup. Enda sättet för dem att montera den där är om fokusringen och ringen med skalan går att ta bort på något sätt men jag kan inte se hur det ska gå till...

All input i ärendet är välkommet! :)

Hej !

Det brukar vara två gängor i fokuseringen, en som flyttar optiken med
rätt stor stigning, och en som håller avståndsringen. Liten stigning.
Sen en eller flera skenor som håller den rörliga delen still mot fattningen.

Hur ändstoppen är gjorda får man lista ut, det kan vara så att man
lossar "vridgreppet" eller nått annat, ofta finns det några skruvar under
gummit på vriddelen.
Spontant finns lösningen där.

Sen, att få allt att gå bra igen, en annan sak, med lite tur och
en gnutta skicklighet ( eller tvärt om ) så kanske det går att
få delarna runda så det går att vrida runt.
Dessvärre så tror jag att utsikterna är rätt dåliga.

Hur ser delen ut från andra hållet ?

//MW

Bifogar lite fler bilder.

Bilagor

• DSC0166.JPG
    DSC0166.JPG
    76.7 KB · Visningar: 36
  • DSC0172.JPG
    DSC0172.JPG
    72.8 KB · Visningar: 42
  • DSC0175.JPG
    DSC0175.JPG
    44 KB · Visningar: 31
  • DSC0177.JPG
    DSC0177.JPG
    76.5 KB · Visningar: 33
Tack Magnus att du pekade ut rätt riktning... :)

Tog bort gummit från fokusringen och se på fan, bakom där satt det 3 st små skruvar som löper i ett spår. Lossade dessa så jag fick loss fokusringen och såg att det var skador i dess spår. Spåret är i aluminium och skruvarna troligtvis stål och det brukar låsa sig rätt hårt om man "slår ihop" dem.

Imorron ska jag försöka fixa ojämnheterna i spåret, montera ihop gluggen och se ifall det behagar funka... :)

Nähä, det var inte det som var felet... :(

Tror faktiskt jag ger upp.

Men ett projekt kommer det att bli av det, ska ta tilt&shift delen av gluggen, som är helt fristående från optiken, och se ifall jag kan montera dit en F-bajonett infästning så man kan montera på valfri glugg. Kan vara värt ett försök... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar