Annons

Reparera Sigmaobjektiv - Var vänder jag mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_R

Ny medlem
Idag slutade plötsligt AF att fungera med mitt Sigma 70-200 2,8 (Nikonfattning)
Jag har provat ta lös och sätta tillbaka objektivet men AF funkar fortfarande inte. Manuellt går det, men that's it. Trodde först det var kamerans motor som gett upp, men bytte objektiv och det fungerar perfekt...

Vad gör jag? Vill gärna laga det eftersom jag inte har råd att köpa nytt... Finns det någon butik som utför reparationer i Umeå eller måste jag skicka det? Tips på bra ställen mottages mkt tacksamt :)

Tura Scandinavia är det som ha Sigma i Sverige och även utför reparationen av dem, http://www.turascandinavia.com/, och ja du lär nog skicka det till dem.

Sen eftersom du bor i Umeå kan du ju knalla in till Cyberphoto, http://www.cyberphoto.se/, och höra om de kan hjälpa dig att ombesörja reparationen. Även de kommer, troligtvis, att skicka det till Tura men du kan kanske få hjälp med hanteringen då Cyberphotos kundservice normalt är mycket bra.

Ringde Tura, fick tipset att manuellt fokusera max åt båda hållen flera ggr, skulle då höra att objektivet skulle "försöka hjälpa till" och förhoppningsvis hoppa igång igen. Men det händer ingenting, jag hör inte ett smack från objektivet :/
Kostar 1350:- att rengöra, men kan det vara ngt annat fel? Känns lite modfällt så att säga :/

Mitt Sigma 70-200 HSM II Macro till Pentax hade också en autofokus som började krångla och hoppade igång efter ett tags manuellt vridande medans kameran försökte autofokusera. Hör du ett mycket svagt klickande om håller örat mot objektivet och försöker använda AF?

Tura sade att det var rengöring som behövdes på mitt första mejl och efter att ha skickat in det samt fått en snabb leverans tillbaka kan jag bara säga att de hade helt rätt, fungerar fantastiskt nu! Objektivet var tillbaka på några dagar (när jag skickade ett mejl och frågade om leveranstid efter någon dag var det redan skickat) och kontakten med Tura var utmärkt.

Jag vet hur det kan krångla med servicefirmor och att Tura har fått en hel del kritik med men jag vill bara dela med mig av min positiva historia som lite motvikt då du har identiskt ärende som jag hade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar