Annons

Reparera Nikon i Gävle/Gävleborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

doohan

Medlem
Har en D80 som fungerat kanon och har kanske 6000 exp. Lånade ett Tokina 100mm 2.8 macro av en kompis för att prova macro. Succe till det plötsligt inte gick att fokusera/fota. Det står typ FEE i displayen och fokusmarkeringen blickar rött. Vad jag förstått så lär det betyda att objektivet och huset inte får kontakt med varandra. Har kollat kontakterna på objektivet, de fjädrar o sitter bra. Har åxå gjort ren dem. Problemet kvarstår.

Ska prova mitt andra utlånade nikon objektiv på fredag för att kunna utesluta ev problem med huset, då ägaren av Tokina åxå fick FEE error strax innan jag lånade det.

Mina frågor är följande!

Finns det någon i Gävle eller inom rimligt avstånd som kan fixa detta om det ev behöver lödas om kontakter i objektiv eller huset?

Vad kostar det?

FEE betyder att bländarringen inte står på minsta bländare (eller att kamerahuset tror att den inte gör det). Det känns inte av via kontakterna utan genom att bländarringen flyttar en brytare på kamerahuset rent mekaniskt.

(Det är F-- som betyder elektroniskt strul.)

Annars är svaret att reparationer görs hos Nikon i Solna eller Lasses Kameraservice i Björknäs. Tokina och andra tredjepartstillverkare kommer de dock inte ta i med tång. Dessa är respektive importörs problem.

FEE betyder att bländarringen inte står på minsta bländare (eller att kamerahuset tror att den inte gör det). Det känns inte av via kontakterna utan genom att bländarringen flyttar en brytare på kamerahuset rent mekaniskt.

Svaret blir alltså att kolla av bländarringen så att den står på minsta (orangemarkerad) bländare. Det finns också en låsknapp så att bländarringen kan låsas i det läget. Använd den.

(Det är F-- som betyder elektroniskt strul.)

Annars är svaret att reparationer görs hos Nikon i Solna eller Lasses Kameraservice i Björknäs. Tokina och andra tredjepartstillverkare kommer de dock inte ta i med tång. Dessa är respektive importörs problem.

Nu fungerar den igen :) Sort tack för din hjälp!

Svaret blir alltså att kolla av bländarringen så att den står på minsta (orangemarkerad) bländare. Det finns också en låsknapp så att bländarringen kan låsas i det läget. Använd den.

Ett stort tack till dig också för hjälpen :)

Hittade låsknappen för bländar ringenså nu slipper jag FEE error när jag startar kameran och slipper vrida bländarringen till minsta öppning,

Det finns ett litet vred/ratt på objektivet som har två val. "Limit" och "Full" hur ska man ha den inställd o varför? Tack på förhand från en glad nybörjare.

Det är en fokusområdesbgränsare.

Makroobjektiv har en många gånger längre snäckgång än normala objektiv. Det betyder att ifall AF:en missar fokus, så kommer objektivet först att köra åt ena hållet (t.ex. in till full makro) och sedan tillbak ut igen tills den i bästa fall hittar fokus. Tar evigheter. Fokusbegränsaren kanske i detta fall ligger på en halv meter eller så. Det går MYCKET snabbare att köra mellan 0,5 m och oändligt än ända ner till 1:1 makro.

Förmodligen går det också att begränsa fokusområdet mellan skala 1:1 och cirka 0,5 m när du kör i närområdet, vilket förstås snabbar upp fokuseringen även där. Observera dock att ju närmare du kommer 1:1 ju sämre funkar autofokusen, tills den upphör helt. Manuell fokusering är därför väldigt vanligt vid makrofotografering.
-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar