doohan
Medlem
Har en D80 som fungerat kanon och har kanske 6000 exp. Lånade ett Tokina 100mm 2.8 macro av en kompis för att prova macro. Succe till det plötsligt inte gick att fokusera/fota. Det står typ FEE i displayen och fokusmarkeringen blickar rött. Vad jag förstått så lär det betyda att objektivet och huset inte får kontakt med varandra. Har kollat kontakterna på objektivet, de fjädrar o sitter bra. Har åxå gjort ren dem. Problemet kvarstår.
Ska prova mitt andra utlånade nikon objektiv på fredag för att kunna utesluta ev problem med huset, då ägaren av Tokina åxå fick FEE error strax innan jag lånade det.
Mina frågor är följande!
Finns det någon i Gävle eller inom rimligt avstånd som kan fixa detta om det ev behöver lödas om kontakter i objektiv eller huset?
Vad kostar det?
Ska prova mitt andra utlånade nikon objektiv på fredag för att kunna utesluta ev problem med huset, då ägaren av Tokina åxå fick FEE error strax innan jag lånade det.
Mina frågor är följande!
Finns det någon i Gävle eller inom rimligt avstånd som kan fixa detta om det ev behöver lödas om kontakter i objektiv eller huset?
Vad kostar det?