Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera m42-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleX

Aktiv medlem
Halloj!

jag köpte ett par gamla m42-objektiv här på fotosidan för nån vecka sedan - varav ett var ett 28mm soligor. Vad säljaren negligerade att berätta var att det inte går att blända ner denna 28'a...

SÅ - nu tänkte jag att jag kanske skulle försöka reparera det själv för skojsskull. Det är inte så att jag blir jätteledsen om det går å helvete med mina försök men om de som vet bättre avråder mig så vill jag hellre ha kvar min glugg med full öppning än kasta bort det efter några klumpiga försök med skruvmejseln...

Nån som har nåt bra råd innan jag gör mitt försök eller nån hemsida jag bör besöka?

Finns det ingen liten spak/knapp intill skruvfästet som du kan ställa in på manuellt eller autofokus? På mina Super-Takumarer med M42-fäste finns det en sån spak, men det finns inte på alla Takumarer utan beror på när de är gjorda.

Klart man kan prova att skruva isär och försöka laga. Det kan vara värt risken att det går åt helvete.
Det allra viktigaste är att ha rätt verktyg, små skruvmejlslar som verkligen passar exakt. fel mejlsel och skruven går åt H. Sen får du aldrig bort den.
med rätt mejlsel av Philips typ skall mejlseln passa och nsätan sitta kvar själv. Ett rejäölt tag med kraftigt tryck och rakt på skruvar man lös skruven, slinter man är skruven förstörd och kommer att sitta klvar för evigt. Samma med språskruvar försök inte med en gammal mejlsel du hittar i kökslådan.
Ett annat viktigt verkltyg är papper och penna föra tt rita av hur saker och ting satt ihop. Där är den lilla digitalkameran ett bra sätt att dokumentera med oxo.
Gör en arbetsplats så att små delar inte, INTE åker omkring för att hamna på golvet. Då är den lilla skruven förlorad och kommer efter några dagar att alstra ett svagt klirrande ljud i damsugarslangen.
Ett A3 ark som man viker upp sidorna på lite, gör att de små delarna inte rullar av bordet.
Man kan sno några ketchup pytsar på MC Donlads att sortera smådelar i.

Lycka till och tänk på att Zoom objektiv är svårare att plocka isär och få ihop. Ren bensin eller lacknafta är fint att tvätta delarna i.
Linserna brukar jag tvätta i endera varmtdiskvatten som man sköljer noga med varmt vatten efteråt. Rikitg smutsiga kan man tvätta med några droppar ur Absolut flaskan. Spolarvätska är fint men måste sköljas bort noga med varmt vatten.

Klart man kan prova att skruva isär och försöka laga. Det kan vara värt risken att det går åt helvete.
Det allra viktigaste är att ha rätt verktyg, små skruvmejlslar som verkligen passar exakt. fel mejlsel och skruven går åt H. Sen får du aldrig bort den.
med rätt mejlsel av Philips typ skall mejlseln passa och nsätan sitta kvar själv. Ett rejäölt tag med kraftigt tryck och rakt på skruvar man lös skruven, slinter man är skruven förstörd och kommer att sitta klvar för evigt. Samma med språskruvar försök inte med en gammal mejlsel du hittar i kökslådan.
Ett annat viktigt verkltyg är papper och penna föra tt rita av hur saker och ting satt ihop. Där är den lilla digitalkameran ett bra sätt att dokumentera med oxo.
Gör en arbetsplats så att små delar inte, INTE åker omkring för att hamna på golvet. Då är den lilla skruven förlorad och kommer efter några dagar att alstra ett svagt klirrande ljud i damsugarslangen.
Ett A3 ark som man viker upp sidorna på lite, gör att de små delarna inte rullar av bordet.
Man kan sno några ketchup pytsar på MC Donlads att sortera smådelar i.

Lycka till och tänk på att Zoom objektiv är svårare att plocka isär och få ihop. Ren bensin eller lacknafta är fint att tvätta delarna i.
Linserna brukar jag tvätta i endera varmtdiskvatten som man sköljer noga med varmt vatten efteråt. Rikitg smutsiga kan man tvätta med några droppar ur Absolut flaskan. Spolarvätska är fint men måste sköljas bort noga med varmt vatten.

Jag ska ge mig på det - har inte blivit av än :). Men det är ingen zoom så det är lite därför jag öht vågar tänka tanken och dessutom varför jag tycker att det är värt bekymret. Jag återkommer med resultatet!

Tipset att råna McD på ketchupburkar låter som ett bra förvaringsätt i allmänt i detta ämne. Ska nog ta på solbrillorna och smita in och ut lite sneaky.

Givetvis gäller saken använda ketchupburkar, du tar hem dem och diskar dem först. På så vis minskar vi skräpmängden och återanvänder engångspryttlar. Miljö tänk i första hand.

Jag gjorde en liknande grej med ett pentax K objektiv som inte ville blända ner.
En fjäder hade lossnat som höll en arm tillbaka, eller ja, själv armen hade också lossnat...
Detta var på ett zoom objektiv ( Vivitar 100-200/4 )
Det var mycket pill och åtskilliga liter svett och en del svordomar, men jag fick ihopa det till slut.
Nu i efterhand var det en lätt match :p

Det är helt klart en erfarenhet, lägg gärna upp nån bild på hur det ser ut om du fastnar. Lycka till //Henrik

Hmm... Vet egentligen inte som var fel med det - kunde inte se nåt som hade lossnat eller så... Problemet var att jag inte kunde förstå mekanismen riktigt så det slutade med att jag fick nöja mig med att lamellerna följer med när man ändrar på bländarringen. Däremot fick jag inte det att funka med att den automatiskt bländar ner. Eftersom det inte är aktuellt för mig så har det ingen praktisk betydelse...bara att jag stör mig på att jag inte förstod :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar