Annons

Reparera ljusmätning på Zenit-E

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLund

Aktiv medlem
Jag har en Zenit-E (med Helios-44-2, 58mm/f 2) i väldigt fint skick. Allt på den fungerar perfekt utom ljusmätningen som minst sagt är lite okänsligt

(250/5.6 istället för 1250/5.6 är en ganska stor skillnad).

Är det möjligtvis någon som ha något bra tips på om man kan laga den, hur man kan laga den och var/vem som kan laga den?

Skulle gärna vilja få denna bit utav historien att fungera korrekt på egen hand utan yttre hjälpmedel.

Utan yttre hjälpmedel blir väl svårt, några verktyg får du väl ändå skaffa? Kan rekommendera dig att fråga på apug.org, de har ett underforum specifikt för reparation. Dessutom är de i många avseenden mycket bättre än fotosidan.

En snabb googling säger att zenit-e har en selenium ljusmätare. De verkar gå att justera, så det går förmodligen alldelles utmärkt att laga.

Jag har ingen aning, men vad jag förstått så ska LP-foto i stockholm vara rätt kunniga på äldre kameror, men det är bara nåt jag fått för mig efter att ha läst här. Förut fanns ju AE fotoservice här i gbg, men de har ju lagt ner tyvärr.

Jag har lagat en del äldre as till kameror själv, det kräver en hel del tålamod och inre frid (oooohhhmmm) och en del verktyg. Men mest av allt, en jäkla ordning. Det ligger en viss tillfredsställelse i att ha lagat en kamera själv. Och dessutom är det roligt. Mer verktyg ser jag som en bonus.

Verktyg kan man aldrig få nog utav. Inte heller arbetsytor och bra ljus att pilla i.

Det jag tänkte mer på var att jag skulle känna mig fånig med en extern ljusmätare till en sådan praktkamera som en zenit-e.

Mycket spännande läsning på apug.org

Kolla in micro-tools.de för sjyssta verktyg, werzeugen kanske man ska säga. Lite då man fattar hur komplext det är. Finns en bra grundläggande bok av Tomosy (finns på amazon och adlibris) som innehåller mkt matnyttigt, och en del generiska beskrivningar, bl.a. av en mätsökare som du förmodligen skulle få stor nytta av.

Har du kollat att batteriet är fräscht och av rätt typ?
Mina ljusmätarna på mina gamla kameror brukar bli FÖR känsliga med mordärna batterier. Annars kan du väl mixtra med ASA-inställningen?
Har du ASA eller är det den ryska motsvarigheten GOST på din kamera?

Det fantastiska med Zenit-E är just att den inte kräver batteri. Seleniummätaren skapar spänning direkt i kontakt med ljus och driver en liten nål. Denna nål matchar man med ett mekaniskt räkneverk där man sedan får förslag på vilka tider som passar till vilka bländare. Makalöst litet system.

Tyvärr verkar det vara ganska vanligt att seleniummätarna i kombinationen fukt och ljus förstörs. Visst har jag utslag men bara i starkt ljus och då väldigt fel.

Blir att använda den med ytter ljusmätning tills jag får mer kunskap i hur jag ska gå tillväga. Har i alla fall skruvmejslar som passar och kameran verkar extremt enkelt och tydligt byggd.

Jag har fullt förtroende till fotokompaniet. Tyvärr har jag inte ens råd med film till kameran just nu så jag får vänta med experthjälpen.

Sunny 16 och lite tur är ibland allt som behövs.

Ja just ja. Selen-mätare. Har själv precis samma kamera, men jag har inte använt den på ett tag. Helios 44 är en mycket bra glugg, skarp redan på full öppning, och härlig bokeh. Har satt den på min 5D med adapter, rekommenderas att du provar.

Tror knappast det går att laga mätaren. Selencellerna mattas av i ljuskänslighet med tiden och visar då fel. Helt normalt för den typen av mätare. Vissa äldre kameror hade lock som kunde fällas ner framför mätcellerna, så att avmattningen fördröjdes, men med tiden avtog ändå ljuskänsligheten. Alternativet är nog att använda en separat mätare bredvid.

Hej

Det är nog tyvärr svårt att hitta en Zenit-E med fungerande ljusmätare, har köpt 3st, men ingen av dessa fungerade.

Jag har gjort en del försök med att byta ut selencellen mot en liknande från miniräknare, för att sedan kallibrera med lite motstånd. Försöken havererade på grund av att allting är väldigt smått, sladdarna går av och är svåra att löda.

Jag funderade lite på att byta ut prylarna mot en riktig CDS(LDR)cell, men lade ner det också, blev alldeles för pilligt.

Tråkigt, för Zenit E är en charmig kamera. Läste någon stans att det är världens mest tillverkade kamera. I mitt fall så köpte jag en Zenit 12 istället. Den har dessutom TTL ljusmätning, CdS-cell med batteri, och två stycken små lampor som indikerar över/underexponering(mätning sker nedbländat). Objekivet till denna är Helios 44-4, ger ett väldigt trevligt intryck.

//Alexander

ANNONS