Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera Canon Speedlite 550EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosino

Aktiv medlem
Jag har en speedlite 550ex som jag inte använt på ett par år. Nu plockade jag fram den och märkte till min bestörtning att jag glömt att ta bort batterierna, och att ett av dem läckt. Dumt nog försökte jag starta blixten och den gick faktiskt igång så att info på displayen syntes. Men nu efter att jag satt i fräscha batterier händer ingenting :( Har jag månne lyckats kortsluta den, eller kan det bara vara så att kontaktytorna är ärgade och inte ger ordentlig kontakt?

Det beror förstås på felet, men brukar det bli så dyrt att reparera att det är bättre att fundera på en ny (begagnad) blixt istället?

Börja med att göra ordentligt rent på och runt kontakterna. Använd med en fuktad trasa som inte luddar. Se till att den inte är så blöt att du riskerar att få in vatten i blixtens innandöme. Om det sitter fast guck hårt så kan du skrapa försiktigt med en liten kniv.

Börja med att göra ordentligt rent på och runt kontakterna. Använd med en fuktad trasa som inte luddar. Se till att den inte är så blöt att du riskerar att få in vatten i blixtens innandöme. Om det sitter fast guck hårt så kan du skrapa försiktigt med en liten kniv.

Ok, tack jag ska försöka med det. Polen där det läckande batteriet satt ser mattare ut än de andra, så kanske det är så lyckligt att den bara inte ger kontakt och att det hjälper med pustning.

Ok, tack jag ska försöka med det. Polen där det läckande batteriet satt ser mattare ut än de andra, så kanske det är så lyckligt att den bara inte ger kontakt och att det hjälper med pustning.

Tyvärr ingen framgång med putsandet

Edit: Min sambo kom hem, plockade bort batterierna, satte i dem tillbaka - och voila, blixten fungerar!

Det som retar mej är att jag gjort samma sak flera gånger utan resultat. Men huvudsaken är att den är ok igen!
Happy happy!

Tyvärr ingen framgång med putsandet

Edit: Min sambo kom hem, plockade bort batterierna, satte i dem tillbaka - och voila, blixten fungerar!

Det som retar mej är att jag gjort samma sak flera gånger utan resultat. Men huvudsaken är att den är ok igen!
Happy happy!

Det kan vara så att det smutsiga kontaktblecket har blivit lite intryckt när du gjorde rent det, så att det fjädrar lite dåligt mot batteripolen. Det kan medföra att det blir lite glappkontakt så att blixten fungerar bara ibland.

Om du märker att blixten fungerar intermittent så kan du försiktigt bända ut blecket lite, lite grann så att det fjädrar lite hårdare mot batteripolen, så att det blir säkrare kontakt.

Det kan vara så att det smutsiga kontaktblecket har blivit lite intryckt när du gjorde rent det, så att det fjädrar lite dåligt mot batteripolen. Det kan medföra att det blir lite glappkontakt så att blixten fungerar bara ibland.

Om du märker att blixten fungerar intermittent så kan du försiktigt bända ut blecket lite, lite grann så att det fjädrar lite hårdare mot batteripolen, så att det blir säkrare kontakt.

Tack för tipset, om det blir problem igen ska jag prova med det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar