Annons

Reparera Canon 50mm 1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Jag har fått in fukt och beläggning på insidan av linsen, det går inte att plocka isär den själv verkar det som. Finns inga skruvar, så det är nog ihoplimmat eller ihopgjutet. Frågan är om det är lönt att reparera eftersom det var så billigt i inköp, typ 1100 kronor. Eller? Problemet är ju om det finns på lager överhuvudtaget någonstans i Sverige? Vad jag vet så är det slutsålt eller utgånget?

Om man tittar runt AF-knappen kan man se att det finns ett stycke plast som inte sitter ihop med resten av höljet. Det går att bända bort ganska enkelt, det sitter fast med dubbelhäftande tejp, så det är bara att bända lite.

Under den finns en skruv, om man skruvar lös den och lossar skruvarna i botten av objektivet så kan man efter lite bändande få bort höljet. Det var ett tag sen, så jag kommer inte ihåg exakt.

Jag fick sand i mitt för ett tag sen och skruvade upp det och försökte rengöra det. Jag lyckades faktiskt fixa till mitt (både skruva isär och ihop det) och få bort det mesta av sanden.

Men skyll inte på mig om du har sönder ditt :)

såg en "guide" på dpreview.com i forumet 1Ds/1D, eller om det var Canon Lenses (antagligen den första) om hur man öppnar ett 50mm "rätt"

ThomasRaden skrev:
Suveränt, det fungerade!!!
Nu är den ren!!! Taaaackar!!

Förresten, vad rengör ni linser med vanligen?
Jag kör med tops, rentvättad oanvänd tshirt
och aceton.

*ger ifrån sig ett avgrundsvrål*

isch, det va det värsta jag hört. =)

gå på en fotoaffär, och köp kodak rispapper. (Kodak Lens cleaning paper, gul förpackning)Kostar noll o ingenting. Eller / och ett linsrengöringskit med blåsborste, rengöringsvätska, putsduk.

kan tänka mig att aceton inte alls är bra, du har ju multicoatingen att tänka på.

Aceton är bland det aggressivaste som finns. Det löser upp nästan allt...utom glas och ren metall...typ.

Linmajon skrev:
Aceton är bland det aggressivaste som finns. Det löser upp nästan allt...utom glas och ren metall...typ.

Har hört om det och tänkte inte på det när jag drog igång...hehe....faktiskt så bet den inte på den plast som låg runt innerlinsen, det påminner om bakelit, komposit eller nåt sånt. Ett tag hade jag funderingar på om även innerlinsen var av nån typ av kompositmaterial eller plast, typ glasögonplast. Allt för att spara in på produktionskostnaden?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto