Annons

Reparera blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Min Sigma EF-500 DG Super åkte i backen för en tid sedan och blixtfoten knäcktes. Jag har nu beställt en ny blixtfot för att byta ut den. Den beställdes på Cyberphoto och den skall sitta på ett Nikonhus.

Nu är frågan om jag tagit mig vatten över huvudet eller om det är rätt simpelt. Jag har fått för mig att det är ganska simpelt eftersom det måste vara enkelt att sätta dit en Canon-, Pentax- eller Nikonfot när Sigma säljer blixten.

Någon som provat eller som vet var det finns en reparationshandbok? Eller måste jag testa utan instruktionsbok?

Om den ser ut som min Sigma från 2003, så är det jätte enkelt.

Ta ut batterierna först!

Lossa de fyra skruvarna i botten, håll reda på vart de sitter eftersom mina var olika långa om jag mins rätt.
Vik försiktigt foten snett fram, det sitter en plastbygel som håller emot lite. (Nu när jag tänker efter så minns jag inte om den satt fram eller bak, men det lär du märka)

När du fått lös foten så ser du kablarna, de går till en snabbkontakt på ett litet kretskort i blixtens nedre del, dra bara rakt ut, den lossnar ska du se.

Ta den nya foten och koppla in kontakten på kretskortet, den går bara att sätta fast åt ett håll. Tryck fast blixtfoten på motsvarande sätt som du tog lös den gammla och skruva fast skruvarna, klart!

Jag hoppas verkligen att det är så enkelt. Jag måste nästan åka hem och testa direkt... :)

Att ta ur batterierna är en bra idé! Snacka om tjottablängare man kan få annars!

Tänk på att kondensatorerna fortfarande är uppladdade även om du tar bort batterierna. Gick på den minan när jag var liten och mekade isär en blixt bara för att se hur den såg ut på insidan. Mitt lillfinger grät...

Hur snabbt laddar en konding ur i en blixt? Kan man ladda ur kondingen på nåt vis?

Enklast borde väl vara om du har nån form av testknapp eller dyl som "tömmer" kondningarna genom att skjuta en blixt. brukar finnas det på dom flesta blixtar.

Tillräckligt snabbt för att det ska göra förbannat ont, har för mig att de ligger på ca 1/1000dels sekund eller nåt.

Det är inte säkert att en modern blixt går att lösa ut utan batterier. Men har den inte varit igång på nån vecka eller mer har nog laddningen läckt ur ändå. Å andra sidan har du inte nån högspänning i blixtfoten på en så modern blixt, men det skadar inte att vara försiktig.

//Lars

Nu har jag fått isär blixten. Det var hur lätt som helst. Jag kommer att komma med en illustrerad instruktion när jag fått blixtfoten och monterat den om någon dag eller två.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar