Annons

Reparera 80-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Hej, har ett 80-200 f2.8 af-s som börjat tjuta vid fokusering.
Av vad jag läst mig till på nätet är det troligen autofokusmotorn som börjat ge sig.
Är detta något som går att fixa och finns det fortfarande reservdelar till 80-200:an eller ska man börja titta på ersättare.

Hej!

Lämnade in mitt 80-200 för ett par år sen för allmän genomgång hos Nikon i Solna, dom kollade och testade objektivet, att af motorn är seg och hackig efter alla år var ju inte så konstigt, sned frontlins var ett svar.
Dom ville inte öppna upp objektivet pga brist på reservdelar!
Fick tillbaka objektivet utan kostnad.
Fantastiskt objektiv för åldern!

Kenneth

Alltså om det funkar så hade jag inte gjort ngt förrän det är sönder.
Sålde min 80-200 skjutzoom förra året. Köpte det begagnat för ca 25 år sedan. Brukade alltid vara med innanför jackan i skidåkningen, tom i puckelpisten. Det rasslar men funkar än....

Jag har en 17-35a som också tjuter lite i AF-motorn. Det har tjutit under flera år. Men det fixade eller föreslog Nikon ingen åtgärd för vid service förra året. Däremot rätade dem upp den optiska axeln(vad det nu betyder) o putsade upp den lite.

Det jag menar är att du nog inte behöver vara speciellt orolig.

Låter som det blir till att köra med det till det faller i bitar. Dröjer det ett par år innan det rasar lär det ju vara billigare att köpa ett nytt begagnat än att fixa det gamla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar