Annons

Reparera 17-35 f2,8 ED?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shavitt

Ny medlem
Hej!

Min Nikon D200 for i backen, samt mitt 17-35 2,8 objektiv. Kameran inte värd laga, kostar ca 5 000 att fixa displayen som sprack, samt inre "klädnad" etc. Köpt 2006 "så dåliga kameror finns inte i dag" säger man i affären... Och det som var mitt flaggskepp...

Frågan är objektivet, det fungerar manuellt helt ok. Kostar 4 500 att reparera autofokusmotorn.

Ska jag kosta på det? Har nu en D700 som underlättar att se skärpa bättre. Objektivet är helt ok att köra manuellt men med reparation blir det som nytt. Inköpt från dagspress så nog rätt hårt använt.

Tacksam för råd! Det är himla tungt och klumpigt men fantastiskt för övrigt...
 
Nikkor AF-S 17-35/2,8 kostar mer än så begagnat så det är nog idé att laga om det inte är något ytterligare fel.
 
Om inte annat går det säkert på hemförsäkringen alltihop! De drar säkert av en del för ålder men något ska det allt bli över :)
 
Tack!

Jo, jag får hemförsäkring så det precis täcker i alla fall objektivet men inte kameran.
Men är det värt 4 500 för att få autofokus? Objektivet funkar manuellt... I valet och kvalet!
 
Jo, jag får hemförsäkring så det precis täcker i alla fall objektivet men inte kameran.
Men är det värt 4 500 för att få autofokus? Objektivet funkar manuellt... I valet och kvalet!

Det avgör du nog bättre själv :)

Behöver du autofokus?
Din vidvinkel kommer aldrig nå särskilt kort skärpedjup ens vid närgränsen, så du behöver aldrig lita till 100% på en autofokus som sätter fokusen rätt på millimetern!

Är det bekvämt med autofokus?
Ja!
 
Din vidvinkel kommer aldrig nå särskilt kort skärpedjup ens vid närgränsen, så du behöver aldrig lita till 100% på en autofokus som sätter fokusen rätt på millimetern!

*host* *host* Vidvinklar har inte större skärpedjup än telen. Skillnaden är att vi sällan tar bilder med samma tajta utsnitt med vidvinklar. VId närgränsen är skärpedjupet riktigt kort med bländare 2,8.

Att serva en 17-35:a är en investering i andrahandsvärdet. Det lär skilja mycket mellan fullt fungerande ex och ett utan autofokus.

17-35 är ett bra objektiv och många pressfotografer föredrar detta framför 14-24 tack vara smidigare format och mer användbart brännviddsomfång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.