Annons

Reparationskostnad mellan tummen och pekfingret?

Produkter
(logga in för att koppla)

suprapappa

Medlem
Halllå!

Hade häromdagen den stora oturen att lyckas välta stativet som min Nikon D5100 satt på. Den träffade ett betonggolv och är inte riktigt sig själv efteråt :)

Det som har hänt är att liveview-displayen visar turkosa färger, det är ett kvadrtcentimeterstort hål i plasthöljet precis ovanför där displayen sitter ledad och autofokus verkar ha slutat fungera (har testat med flera objektiv).

Jag gissar att det inte är lönsamt att reparera skadorna och drulleförsäkringen lär inte ge mycket efter själrisk och värdeminskning då kameran är c:a 4 år gammal.

Pratade med Nikon och dom har det ovanliga upplägget att om man inte väljer att reparera och istället skrotar kameran betalar man inte för kostnadsförslaget. Däremot kostar det 600:- om jag väljer att ta tillbaka kameran oreparerad. Det ligger nära till hands att köpa ett nytt kamerahus och behålla denna som B-kamera för filmning.

Undrar dock om någon har erfarenhet av ungefärlig reparationskostnad för något dylikt?

Tack

Petri

Har ingen egen erfarenhet men gissar att du får ett begagnat hus mycket billigare. De skador som beskrivs låter som att en ny kamera behöver byggas av reservdelar. Men jag kan ha fel.

Det som har hänt är att liveview-displayen visar turkosa färger, det är ett kvadrtcentimeterstort hål i plasthöljet precis ovanför där displayen sitter ledad och autofokus verkar ha slutat fungera (har testat med flera objektiv).

Med utgångspunkt från den beskrivningen lär de behöva byta skärmen, delar av höljet och antagligen objektivfattningen (det billigaste svaret på att AF inte funkar är nog glappkontakt pga sned objektivfattning). Risken finns dessutom att hela stommen i kameran behöver bytas - sannolikt är objektivfattningen en del av stommen.

Nikon tar 750 kr + moms per timme för reparationsjobb, och även om det "bara" handlar om att byta skärm, bitar av höljet och objektivfattningen (eller hela stommen) så misstänker jag att enbart arbetskostnaden, utan kostnaden för delar, hamnar i närheten av vad en begagnad D5300 kostar (verkar ligga runt 4000 kr).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar