ANNONS
Annons

Reparationsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Ullis A

Medlem
Har ett Nikon AF-S DX VR 55-200 objektiv där manuella fokusen plötsligt inte vill fungera. Vad jag kan påminna mig har jag inte slagit i något och absolut inte tappat det. Köpt på El-Giganten och garanti fanns kvar, lämnade in det för reparation. Blev idag uppringd av El-Giganten som meddelade att enligt verkstaden har objektivet blivit utsatt för stöt- eller klämskada och det innefattas inte av garantin! Man rådde mig att köpa nytt för det skulle vara biligare än att reparera. Jag ringde direkt till Nikons serviceverkstad där man medgav att det verkar märkligt att autofokusen fungerar när den manuella är ur funktion... Man håller fast vid att objektivet måste bliivit utsatt för yttre åverkan fast jag garanterar att så inte skett och inga märken finns. Hur som helst skulle man be någon tekniker titta över det igen...
Någon som varit med om detsamma? Jag kan tycka att ingen fokus alls bör fungera om objektivet fått sig ett slag. Dessutom, OM jag vill ha tillbaka objektivet utan att man gjort mer än konstaterat felet kostar det 600:-, lite horribelt...

Har du garanti på objektivet och det inte finns någon yttre påverkan som syns så skall du stå på dig. I garantiärenden är det säljaren som har fullständig bevisbörda och om inga märken syns så får de nog svårt att visa något sådant.

Japp, det är 4 månaders garanti kvar. Kommer inte att släppa detta i första taget. Tack för ditt svar! : )

Fick idag meddelande från nikon att mitt AF-S 50mm 1,4 G som är 3 veckor gammalt, där autofokusen slutade fungera och lät skrovlig, när jag lämnade in den. har utsatts för stötpåverkan, så de vill att jag ska betala 1800kr för reparation.

Det finns inga yttre påfrestningar på objektivet, jag har inte stött emot någonstans, haft kameran i kameraväska! Man känner sig så hjälplös.

Tänkte höra hur man skall göra med överklagande, eftersom jag köpte in den via mitt företag. Kan man som företag gå via ARN också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar