Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av Pentax 67 o M-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Asahi

Ny medlem
Hej,
Jag behöver tips om någon som skruvar gamla Pentax, gärna i Stockholmstrakten.

Har en Pentax 67 med trasig kedja till ljusmätningen och ett M-50mm/1,4 som jag tog isär o inte får ihop riktigt.

Skulle också vilja ha ett FA77 modifierat till användning på en 5D. Dvs skruva loss bländararmen. Det ska ju vara enkelt o reversibelt, men jag vill nog inte ge mig på det själv. Speciellt inte efter erfarenheten med M-50. :(

Annars kan det vara värt att skicka prylarna.
Hör i så fall med Rolf Henriksson som är medlem här på FS.

Eller Leif på L-foto i Vansbro.

MVH J O

Kedjan är lätt att fixa själv, det gjorde jag. Inte så mycket att skruva isär för att laga eller byta ut den. Finns en DIY guide som jag följde, ska se om jag hittar den igen till dig.

Tack för förslagen!
Jag har lyssnat med L-foto och han kunde gärna ta sig an det. Om det lätt kan fixas själv så gör jag det också. Jag läste en rep. beskrivning på ett forum för länge sen, men beroende på vart kedjan gått av o om den ena änden försvunnit in i kameran , så kan det bli rätt komplicerat. Då måste man öppna kameran framifrån. Jag ska se om jag kan skaka fram båda ändarna och annars så får L-foto göra reparation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar