Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

WebDog

Aktiv medlem
Så har den kommit tillbaka, min 5D. Enligt arbetsorder har den ny sensor, och man fixade ljusläckaget och batterboxen (!) utan att jag ens påpekat :)

Fick en kris då kameran vägrade fokusera.... men det visade sig att man varit inne och stängt av fokuseringskontroll med avtryckaren samt även AF-on var satt till OFF! Dessa custom functions ändras INTE då man gör en factory reset! Tog ett bra tag innan jag hittade vad som var fel!!

I övrigt kan jag bara upprepa att det är RCC i Gbg som fixar 5D Mk3 då Intervision inte ännu har den testutrustning som krävs för att justera kameran.

Det lär också vara brist på tekniker hos RCC då man suportar sportevenemang på plats! Så även om man är CPS så får man räkna med ganska långa rep-tider. I mitt fall tog det knappt 2 veckor.

Så om jag vill få min tejpbit fastsatt så skickas kameran till Göteborg, eller finns tekniken på plats i Stockholm för detta? :)

Du får nog vänta nån vecka för att få ett ickeproblem åtgärdat.

/Stefan R. Nilsson

Du får nog vänta nån vecka för att få ett ickeproblem åtgärdat.

/Stefan R. Nilsson

Personligen så bryr jag mig inte om detta ljusläckage då det inte påverkar mitt fotande. Dock så planerar jag att sälja kameran om 3-4 år och då kan det vara en nackdel att den är "en av de som inte är fixade/läcker ljus".

Jag brukar endast lämna in saker då något är uppenbart trasigt, men har funderat på att lämna in en 5D3 + två objektiv för en kalibreringrunda (ny utrustning) i Solna.
Om man har CPS medlemsskap, brukar de rynka på näsan åt alla som "tror sig behöva" en kalibrering eller är det bara att be om det?
Senast jag gjorde det var många år sedan och då var det faktiskt något skumt med ett objektiv.

Vidare, hur ser det ut nu i semestertider, kan det fortfarande gå på ett par dagar?

Tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar