Annons

Rensa bort skräpbilder i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Nimra

Ny medlem
Hej
Jag har just skaffat Lightroom 5.
Nu undrar jag hur jag bäst gör med alla skräpbilder som jag ännu inte rensat bort ur alla mina mappar.
Är det bättre att rensa innan jag importerar till Lightroom eller har det ingen betydelse?
Och om jag rensar efter import, kan jag uppdatera mapparna och få bort "Saknade foton" på så vis?
Jag har försökt hitta info om detta, men hittar inget som upplyser om just det här.

En fråga till.
Kan man i efterhand sortera in nya bilder i befintliga mappar om de föreställer samma motiv som man redan fotat förut och sen uppdatera i LR, eller är det bättre att göra nya mappar?

Jag har inte börjat importera något ännu, men det rör sej ju om tusentals bilder, varav säkert 20-30% ska rensas bort.

//Elaine

I LR är mitt förslag.

Importera allt först.

Markera bilden/bilderna i biblioteksmodulen o tryck på delete.
Du får då välja mellan att ta bort filen från disken eller att ta bort den ur LRs databas(har inte riktigt sett nyttan med varför man skall ha en massa bilder som inte syns i databasen)
Du kan stacka bilder ovanpå varandra i databasen.

Är det många så vandrar du över bilderna med piltangenterna, slår du ett x & då sätter du en markeringsflagga.
Flaggan är svart & om du klickar på flaggan så avmarkerar du bilden.
När alla markeringarna är klara så väljer du:
den fjärde menyn, Photo, längst ner i botten finns valet delete rejected photos.

Med tangenten z kan du zooma in i bilden.

Tack för snabb och utförlig info, Erik!
Jag ska provimportera ett par mappar och se hur det funkar.
//Elaine

Precis som Erik säger så är 'X' din bästa vän om du skall rensa bland bilder.
Adobe har en sida med info om flaggning av bilder. En smart grej är Shift + X. Tryck det när du tittar (har en bild markerad). Då blir den bilden flaggad för borttagning och visningen hoppar till nästa bild.
Och sen när du är redo att slänga alla flaggade bilder väljer du i Foto-menyn alternativet längst ner: Ta bort avvisade foton...

Till din andra fråga, den med att importera bilder till befintliga mappar med samma motiv.
Svaret är att du kan importera bilderna till vilken mapp som helst. LR hanterar inte bilder på det traditionella sättet, där man lägger "Jul-bilder 2012" i en mapp och "Brunbjörn Åre 2009" i en mapp.
LR är (förutom ett fotoredigeringsprogram) ett program för att hantera och organisera bilder på ett mer avancerat sätt en bara en mappstruktur. Här handlar det mycket om nyckelord och metadata.

Ett exempel: Säg att du är en bilfotograf. Du tar bilder på en veteranträff sommaren 2012. Med vanlig hederlig sortering in i mappar skulle du kunna hitta dina bilder eftersom du lagt dem i en mapp du döpt till "Veteranträff 2012". Sen har du en mapp med favoritbilder, där du lägger ett par favoritbilder från träffen. Och sen redigerar du ett par bilder och lägger i ytterligare en ny mapp...
Nu blir det rörigt och det tar mycket plats på hårddisken. Vilken fil är originalet?

LR löser detta då bilderna kan ligga var som helst, bara de får vettiga etiketter söka på. Dessa etiketter kallar vi för nyckelord. Nyckelord för en bild skulle kunna vara: bil, Cadillac, rosa, favorit, vinnare, upplagd på facebook, Veteranträff i Boden.
Nyckelorden är attribut på bilden, och du kan sedan med hjälp av LR enkelt hitta bilder enligt önskemål. Tex att hitta alla bilder tagna året 2012 och som innehåller orden Cadillac och rosa tagna med en viss kamera. Då hade du fått med bilden du tog på hösten under ett helt annat tillfälle, men som uppfyllde kriterierna Cadillac och rosa och från året 2012, tagna med en viss kamera.
Det hade du aldrig lyckats med om du bara sparat bilder i olika mappar!

Nackdelen? Ja, du måste själv skapa dessa nyckelord och sätta dem på bilderna. Lyckligtvis är LR bra på detta, du kan tex vid en import lägga till nyckelord. Så importerar du bilder från Kinaresan kan du enkelt lägga till nyckelorden Kina och semester. Nyckelord och information om fotona som kameran sparar (EXIF) där bl.a. tid, datum, vilken kamera etc är vad som kallas metadata, helt enkelt information om data.

Nu blev det ett lite längre inlägg men jag ville försäkra mig om att du inser och lär dig utnyttja LR's fulla potential!

Slutligen, importera allt och rensa inne i LR. När du har lagt in en bild i LR så gör du bäst i att hantera filen där innifrån - även för radering. Och spara i ett mappsystem du trivs med.
Jag använder ÅR/MÅNAD/DAG tex 2013/09/16. Inte för att det spelar någon roll, men skulle jag vilja komma åt bilderna från ett annat program så är det enkelt med datum systemets hierarki.
http://www.flickr.com/photos/58200221@N06/9765682102/

Det viktiga är att man använder nyckelord i LR!

Jag skulle inte lita på att LR håller ordning o reda på bilderna på diskar.
Det gör man själv.
Jag använder samma namn till biblioteket o filerna, tex: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett.
Under mapp: 2013, läggs ett bibliotek med namnet: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett & i där finns filer: 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001, 2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0002 osv
ex för 1 fil:
E:/bilder/2013/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett/2013-09-15-Fotboll-Hovslaett_0001

Omdöpningen o mappnamn sköts inifrån LR, alltså vid importen från minneskortet.

Nyckelord har en tendens att bli helt ohållbara, Jag skall ge ett exempel som grundaren till Moderskeppet, Mattias, brukar använda sig av.
Man får 2 barn, Adam o Bertil.
Man taggar alla bilder som innehåller A med A.
Man taggar alla bilder som innehåller B med B.
Man taggar alla bilder som innehåller A+B med A B.
Man taggar alla bilder som innehåller A+B+mormor med A B mormor.
Man taggar alla bilder som innehåller A+B+mormor+mamma+farfar+kusin1+kusin2+hunden+häst1+häst2...

Det blir helt ohållbart att hålla på.
Dessutom är denna informationen inte garanterad att fungera med ngt annat prg än LR.
Så den dan man vill byta...aj aj aj

Samlingar har samma tendens som nyckelord o har givetvis noll kompabilitetsfaktor med andra program.

Den stora nyttan av nyckelord är om de är få och har ett uttalat SYFTE.
Jag har ETT viktigt nyckelord.
Compete
Det sätter jag när jag anser att bilden är såpass bra att jag kan tävla med den(fotoklubb).

Visst kan man sätta flera nyckelord men det viktiga är att man har ett SYFTE med vart o ett av dem. Är man bilfotograf så blir det ganska enkelt, Cadillac, Volvo osv om det är EN bil i bilden. Vad gör man om det är hundra?

åäö undviker jag konsekvent.

Hej
Jag har just skaffat Lightroom 5.
Nu undrar jag hur jag bäst gör med alla skräpbilder som jag ännu inte rensat bort ur alla mina mappar.
Är det bättre att rensa innan jag importerar till Lightroom eller har det ingen betydelse?
Och om jag rensar efter import, kan jag uppdatera mapparna och få bort "Saknade foton" på så vis?
Jag har försökt hitta info om detta, men hittar inget som upplyser om just det här.

En fråga till.
Kan man i efterhand sortera in nya bilder i befintliga mappar om de föreställer samma motiv som man redan fotat förut och sen uppdatera i LR, eller är det bättre att göra nya mappar?

Jag har inte börjat importera något ännu, men det rör sej ju om tusentals bilder, varav säkert 20-30% ska rensas bort.

//Elaine

Du kör tex Faststone Image Viewer som är väldigt snabbt på att bläddra bland stora filter i stora bibliotek utan att köra någon import. Klarar raw, tiff, jpg, psd osv, typ alla bildformat. Det kommer spara dig mycket tid. Jag kör det dagligen.

Varför skulle du importera (och bygga tumnaglar) för att sedan rensa? LR importen går rätt långsamt och jag gissar att mer än hälften av bilderna ska bort.

Sen håller jag med ovan, det kanske inte är så smart att enbart förlita sig på LR som katalogiseringsprogram utan det är självklart bäst att ha ett mappsystem i botten. Diskar blir fulla och du köper nya och flyttar runt bilder. LR tappar kontakten med bilderna och även om du kan återskapa kontakten så är det rätt skönt att ha ordning på bilderna fysiskt via filsystemet.

Dessutom är denna informationen inte garanterad att fungera med ngt annat prg än LR.
Så den dan man vill byta...aj aj aj
Inte garanterat, men det fungerar att exportera ut originalbilden med nyckelord+metadata. LR->iPhoto fungerar fint t.ex..

Samlingar har samma tendens som nyckelord o har givetvis noll kompabilitetsfaktor med andra program.
Antingen väljer man LR, Aperture eller program X. Inte byter man program utan skäl som överväger problemen som uppstår vid byte? Jag nyttjar samlingar dagligen, den dagen jag byter program (om) så får jag ta det då. Men idag är de ett hjälpmedel.

Den stora nyttan av nyckelord är om de är få och har ett uttalat SYFTE.
Det här borde jag ha läst tidigare och funderat över. Varför lägger man till ett visst nyckelord? Om jag lägger till 'rosa' och aldrig kommer att söka på den färgen då är det bortkastat.

Vad gör man om det är hundra?
Då taggar man helt enkelt med huvudnyckelordet 'bil'. :)

Åäö använder jag. Vår och höst blir lite tråkigt som var och host.

Nyckelord kan sparas i en XMP sidecar tillsammans med råfilen, så de följer med vid import till andra program. Om man vill kan de också följa med vid export till jpg, vilket kan göra det lättar för andra att hitta bilden om man lägger upp den på t.ex. flickr.

Hade jag inte haft nyckelord i mina bilder så hade jag inte fått sälja dem för reklambruk till flygbolaget Emirates för ett par månader sedan ;)

För att återgå till TS fråga håller jag med om att det enklaste är att markera de bilder man inte vill ha kvar med X (reject) och sedan ta bort dem permanent. Jag använder bara datum i min mappstruktur, och har så gjort sedan 2005 - det har fungerar bra för mig.

Om du tittar på din struktur som du visade tidigare så är den helt innehållslös.
År & datum.
Jag letar inte efter bilder så, jag utgår efter en händelse, tex skolavslutning.

Jag skrev inte att jag har ETT nyckelord, jag skrev att jag har ETT viktigt nyckelord. Övriga vet jag inte riktigt vad jag ska ha till.

bil...många bil blir det om man är en bilfotograf...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto