Precis som Erik säger så är 'X' din bästa vän om du skall rensa bland bilder.
Adobe har en
sida med info om flaggning av bilder. En smart grej är Shift + X. Tryck det när du tittar (har en bild markerad). Då blir den bilden flaggad för borttagning och visningen hoppar till nästa bild.
Och sen när du är redo att slänga alla flaggade bilder väljer du i Foto-menyn alternativet längst ner: Ta bort avvisade foton...
Till din andra fråga, den med att importera bilder till befintliga mappar med samma motiv.
Svaret är att du kan importera bilderna till vilken mapp som helst. LR hanterar inte bilder på det traditionella sättet, där man lägger "Jul-bilder 2012" i en mapp och "Brunbjörn Åre 2009" i en mapp.
LR är (förutom ett fotoredigeringsprogram) ett program för att hantera och organisera bilder på ett mer avancerat sätt en bara en mappstruktur. Här handlar det mycket om
nyckelord och
metadata.
Ett exempel: Säg att du är en bilfotograf. Du tar bilder på en veteranträff sommaren 2012. Med vanlig hederlig sortering in i mappar skulle du kunna hitta dina bilder eftersom du lagt dem i en mapp du döpt till "Veteranträff 2012". Sen har du en mapp med favoritbilder, där du lägger ett par favoritbilder från träffen. Och sen redigerar du ett par bilder och lägger i ytterligare en ny mapp...
Nu blir det rörigt och det tar mycket plats på hårddisken. Vilken fil är originalet?
LR löser detta då bilderna kan ligga var som helst, bara de får vettiga etiketter söka på. Dessa etiketter kallar vi för nyckelord. Nyckelord för en bild skulle kunna vara:
bil, Cadillac, rosa, favorit, vinnare, upplagd på facebook, Veteranträff i Boden.
Nyckelorden är attribut på bilden, och du kan sedan med hjälp av LR enkelt hitta bilder enligt önskemål. Tex att hitta alla bilder tagna året 2012
och som innehåller orden
Cadillac och rosa tagna med en viss kamera. Då hade du fått med bilden du tog på hösten under ett helt annat tillfälle, men som uppfyllde kriterierna Cadillac och rosa och från året 2012, tagna med en viss kamera.
Det hade du aldrig lyckats med om du bara sparat bilder i olika mappar!
Nackdelen? Ja, du måste själv skapa dessa nyckelord och sätta dem på bilderna. Lyckligtvis är LR bra på detta, du kan tex vid en import lägga till nyckelord. Så importerar du bilder från Kinaresan kan du enkelt lägga till nyckelorden
Kina och
semester. Nyckelord och information om fotona som kameran sparar (EXIF) där bl.a. tid, datum, vilken kamera etc är vad som kallas
metadata, helt enkelt information om data.
Nu blev det ett lite längre inlägg men jag ville försäkra mig om att du inser och lär dig utnyttja LR's fulla potential!
Slutligen, importera allt och rensa inne i LR. När du har lagt in en bild i LR så gör du bäst i att hantera filen där innifrån - även för radering. Och spara i ett mappsystem du trivs med.
Jag använder ÅR/MÅNAD/DAG tex 2013/09/16. Inte för att det spelar någon roll, men skulle jag vilja komma åt bilderna från ett annat program så är det enkelt med datum systemets hierarki.
http://www.flickr.com/photos/58200221@N06/9765682102/
Det viktiga är att man använder nyckelord i LR!