Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Renovering i kameraväskan

Produkter
(logga in för att koppla)

lillavickevire

Aktiv medlem
Har nyss ersatt mitt Tamron 90/2.8 mot Nikkors 85/1.8.

Dock kan jag endast fota manuellt med min D40 nu..(äger ett 50/1.8 sedan tidigare).

Eftersom manuellt inte funkar 24-7 så behöver jag lite råd, har fet beslutsångest!

Ska jag sälja mitt 50/1.8 och köpa ett AF-S 50/1.4?
Eller ska jag köpa AF-S 60/2.8 macro istället med tanke på att jag sålde mitt macro?
Eller ska jag rentav vänta tills jag har skaffat mig en kamera med inbyggd motor?

Ja, en beg D80 med batterigrepp får du billigare än AF-S 60/2.8. Valet hade varit lätt om jag var i dina skor.

En D80 känns inte rätt för mig, det känns som ett för litet kliv uppåt.

Eftersom en av mina bästa vänner har en D80 så ser jag ingen större skillnad mellan den och min D40 i bildkvalité, skillnaden för mig kommer då bara bli att den har motor..

En D80 känns inte rätt för mig, det känns som ett för litet kliv uppåt.

Eftersom en av mina bästa vänner har en D80 så ser jag ingen större skillnad mellan den och min D40 i bildkvalité, skillnaden för mig kommer då bara bli att den har motor..
Tyckte det lät som en rätt stor nackdel att du idag inte får autofokus på dina objektiv.

Skillnaden i bildkvaliten mellan D40 och D80 bör ändå vara större än skillnaden mellan AF 50/1.8 och AF-S 50/1.4.

Tyckte det lät som en rätt stor nackdel att du idag inte får autofokus på dina objektiv.

Skillnaden i bildkvaliten mellan D40 och D80 bör ändå vara större än skillnaden mellan AF 50/1.8 och AF-S 50/1.4.
Ja, och det är därför jag funderar på att skaffa mig ett objektiv med inbyggd motor ;)

Om jag ska skaffa mig en ny kamera så räcker det bara inte med lite skillnad i bildkvalité, för det är faktiskt inte någon jättestor skillnad mellan D80 och D40 på den fronten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto