Annons

Renovera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Köpte ett 50mm/1,7 i "spitzenzustand" av en snubbe på ebay.

Det visade sig dock att bländarlamellerna inte löper som dom ska utan fastnar, man ser att de är oljiga.

Mina tummar sitter så att säga där dom ska och jag kommer att ge mig in i objektivet.
Det jag efterlyser är lite allmänna tips om det är ngt speciellt att tänka på när man demonterar det. Nån fjäder som kan sprätta iväg, nån flexkabel som lätt kan gå sönder, såna saker.

Nån som har erfarenhet?

En rätt enkel grej att skruva med bara du håller koll på småsakernas placering..
Det viktigaste är dock att du gör en markering i tusch t.ex på den gängliknande snäckhistorien där yttre och inre ska mötas, annars blir det lite skumt när du fokuserar senare.
Mvh/Gunte..

Tackar för tipsen, en hel del läsvärt.
Ser fram emot en påskhelg med mycket god mat och objektivmekande.

Ska säkert gå vägen!

Vill bara meddela att patienten överlevde operationen och mår alldeles utomordentligt.

Jag plockade isär bländarkassetten helt och tog loss samtliga lameller och rengjorde dom var och en för sig. Det blev lite spännande när allt skulle på plats igen men med lite tålamod och några försök så gick allt bra.
Nu är den riktigt "snappy" i bländaren precis som det ska vara.

Återstår bara att testfota och se om det är så skarpt som alla säger. Det var det som lockade mig till köp.

Tack än en gång för tipset om länken, riktigt riktigt bra.

/Jörgen

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar