Annons

Renovera Nikon EM

Produkter
(logga in för att koppla)

ar22dp

Avslutat medlemskap
Jag har ett nikon EM hus, som är i behov av renovering. Med tanke på priserna för att lämna in tänkte jag göra detta själv. Jag tänkte
1. Rengöra/fixa kolbanan(ljusmätaren studsar)
2. Byta skumgummidämpning på spegeln.

Inget av detta går, därför att skruvarna sitter så in i "=)!"#!". Är det någon som har lyckats lossa en sådan skruv utan att fördärva kameran?

//Alexander

Somliga skruvar sitter med någon form av gänglåsning, typ, lim. Så det kräver att man duttar på någon typ av lösningsmedel (aceton). Ring någon kameraverkstad och hör dig för. Men inte säkert dom vill dela med sig av "hemligheterna".

glöm inte att byta ut ljustätningen i baksidan. Var försiktig när du lossar spegeldämpningsgummit så att du inte får på spegeln eller mattskivan.

Du kan även byta mattskivan mot en nyare Beattie Interscreen om du vill ha en ljusare sökare. Lycka till.

Jag lyckades få loss skruvarna, med hjälp av lite tålamod. Jag putsade av kolbanan med topps, med lite 5-56på(försiktigt). Det blev en väldig skillnad, skönt att slippa att nålen hoppar hela tiden.

Jag upptäckte att Nikon bytte konstruktion på EMen någon gång. På nyare EM så är det inte en kolbana, utan en kam-formad kopparskena istället.

Är det någon som har tips på hur man gör rent Matt-skivan?, vågar man använda någon kemikalie?

//Alexander

ar22dp skrev:
Jag har ett nikon EM hus, som är i behov av renovering. Med tanke på priserna för att lämna in tänkte jag göra detta själv. Jag tänkte
1. Rengöra/fixa kolbanan(ljusmätaren studsar)
2. Byta skumgummidämpning på spegeln.

Inget av detta går, därför att skruvarna sitter så in i "=)!"#!". Är det någon som har lyckats lossa en sådan skruv utan att fördärva kameran?

//Alexander

Vad gäller reparationen, så har du nog fixat det svåra redan, det elektriska! :)
Sedan att byta skumgummidämpning på spegeln, det har även jag klarat på några Contax/Nikon! :)

Några länkar,
Om du inte redan har dom :)

Brukar även leda vidare till tips/reparationssidor :)

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/em/index.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_EM

Det är nog bäst att bara använda en blåsbälg till mattskivan. Eventuellt Kodak Lens Cleaner (Photax mfl.) om det sitter något mer skit på.

Var får ni tag på "skummgummi" nånstans?

Skulle behöva det till min D1 nämligen.

Är inte särksilt kul att fota sekvens och endast första bilden blir skarp. Resten kan emellanåt bli lätt oskarpa p.g.a. vibrationerna spegeln orsakar när den brakar ned igen.

Eller, D1 kanske inte har ngt gummi under spegeln?.

Får ursäkta om jag gick off topic.

Mattskivan gör du ren med tvål (Yes) och vatten.
Mjuka väl uppblöda fingertoppar. Eller en mjuk pensel med varmt vatten och Yes.
Skölj noga i varmt vatten, (50C) och skaka av vattnet så det inte blir torkfläckar.
Metoden funkar bra även på linser, exvis kondenstorlinserna i projektorer.
Starkare kemikaleier behövs inte.
Har man vatten med högt Ph kan ma skölja med dest vatten.
Mattskivan är ofta av plast, den är ingen precisionslins, men äremot lättrepad, så man måste ha mjuka fingrar eller en mjuk pensle väl uppblött.
Varför ite en bit sämskin?

Nu har jag fått på dom nya ljustätningarna. Det var lite petigt, men det gick. Det var dock svårt att få dom tunna listerna på plats brevid mattskivan(90grader vinkel mot den stora biten som tar emot spegeln). Är det någon som har erfarenhet av detta?

//Alexander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar