Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

renovera gammal bild

Produkter
(logga in för att koppla)

F. Otografen

Aktiv medlem
Jag har en gammal porträttbild som jag tycker om.
Den är i s/v, tagen någon gång runt 1975.
Tyvärr har fotografen förmodligen slarvat med sköljning av fix, för den är REJÄLT sepiatonad, och börjar bli utfrätt i ljusa partier.

Jag skulle hemskt gärna vilja bevara bilden.
Ett alternativ är att fotografera av den, med macroobjektiv, försättslinser etc.

Men, det är ett problem, bilden har fått lite repor och skavanker under årens lopp.

Hade jag nu haft scanner och PS hade det varit en baggis att justera detta.
Men jag har varken det ena eller det andra.

Så hur bär jag mig t för att reparera bilden på "gammalt vis" ? Förstår att det är ett pillejobb, men tycker absolut att det är värt det.

Vad kan man använda för typ av färg etc ?

Har fotat av bilden och tänkte "exprimentera" med negativen, eller skall jag först göra en ny papperskopia och retushera ?

Hjälp ! jag vet inte hur man gör ???

fotografen helt borta

till saken hör väl kanske också att fotografen var en liten atelje på ett torg i en liten stadsdel.
Förmodligen etablerad någon gång på 40 talet, när butikerna kring denna typ av torg blomstrade.
Detta var förmodligen en av de senare bilderna denne fotograf tog, för stället klappade igen strax efter, och jag har ingen aning vart negativen är, förmodligen på soptippen skulle jag tro.
kan alltså inte göra någon efterbeställning heller.

Desperat.

Tjennamoss!
Vet inget hur man reparerar på gammalt vis men om ja vorde dig så hade ja hört mig för och frågat om jag inte kunnat fått låna nån scanner, måste ju finnas på mängder av ställen, tex fotobutik. Då har du åtminstånde den första "pucken" klar :)
Sen som du säger, photoshop hjälper ju en del vid rest. men dock kanske svårare att "låna".

Hälsningar
Erik

*edit* om du fixat första pucken så kan du ju alltid skicka den till nån här på fs, finns säkert massor av folk som vill hjälpa till att resturera, då har du den andra pucken klar oxå :)!

har kollat på kopiorna, verkar vara en hel del att gör a för att få det bra, inte helt lätt"på gammalt vis"

Om jag scannar in bilden, och lägger in den här på fotosidan, är det någon som skulle vilja hjälpa mig då ?

Det är en enkel porträttbild, men den betyder mycket för mig.

F. Otografen skrev:
har kollat på kopiorna, verkar vara en hel del att gör a för att få det bra, inte helt lätt"på gammalt vis"

Om jag scannar in bilden, och lägger in den här på fotosidan, är det någon som skulle vilja hjälpa mig då ?

Det är en enkel porträttbild, men den betyder mycket för mig.

Ge den som skall "fixa" bilden en högupplöst(tänk på det vid scanningen också) bild/stor fil.Att bearbeta en 200k web-bild och sedan skriva ut blir ingen höjdare.

ANNONS