Annons

Rengöring och uppriktning av filmspiral

Produkter
(logga in för att koppla)

wangblad

Aktiv medlem
Hej!
Jag undrar hur ni håller spiraler rena.
Köpte en begagnad uppsättning patersongrejer med bland annat två spiraler av plast.
Jag såg att det fanns en svag gråsvart beläggning i många skrymslen och vrår, inte minst i axeln. Tog isär grejerna och körde i diskmaskin. Lite bättre blev de men en hel del finns kvar. Det gick att torka bort med handduk där man kom åt.

1)Tror ni att beläggningen är rester av kemikaliesalter?
2) Kan det påverka framkallningen? (Jag har inte prövat. Rädd att sabba filmrullen)
3) Hur får man bort det?

Gavlarna på spiralen sitter inte fast fixerade vid axeln, i synnerhet i läget för 120-film. Det gör att filmen lätt glider ur spåren när man rulla på den på spiralen.
Va tror ni om att dra isär gavlarna och fixera dom med tvåkomponentlim?

Min erfarenhet är att de funkar bättre o bättre desto skitigare de blir.. En gång rengjorde jag en spiral efter flera år och filmen fastnade o krånglade så illa att halva filmen var knölig efter framkallningen.. Men men.. Kanske berodde på något annat.. När jag gick i Mullsjö så gnodde vi dom med vanligt diskmedel och diskborste och sköljde dom noggrant efteråt.

Hej,

Jag fick en begagnad sprial med beläggningar på. Jämfört med min nya spiral upplever jag att filmen lättare hakar upp sig och fastnar i den äldre spiralen. jag har inte försökt att rengöra den äldre sprialen, utan den har fått ligga kvar på hyllan istället. Däremot har jag rengjort en sköljtank som var full av beläggningar. Jag använde då en metod som beskrivs i kodaks publikation "cis 167". Metoden går ut på att först rengöra i en lösning av klorin (det måste vara klor, exv javex funkar inte), detta för att lösa och kemiskt omforma inlagrade silversalter. Därefter tvättar man i vanligt fix, detta för att lösa bort de omformade salterna. I mitt fal blev resultatet strålande.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis167/cis167.pdf

Mvh Henrik

Hej,

Jag fick en begagnad sprial med beläggningar på. Jämfört med min nya spiral upplever jag att filmen lättare hakar upp sig och fastnar i den äldre spiralen. jag har inte försökt att rengöra den äldre sprialen, utan den har fått ligga kvar på hyllan istället. Däremot har jag rengjort en sköljtank som var full av beläggningar. Jag använde då en metod som beskrivs i kodaks publikation "cis 167". Metoden går ut på att först rengöra i en lösning av klorin (det måste vara klor, exv javex funkar inte), detta för att lösa och kemiskt omforma inlagrade silversalter. Därefter tvättar man i vanligt fix, detta för att lösa bort de omformade salterna. I mitt fal blev resultatet strålande.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis167/cis167.pdf

Mvh Henrik

Åh, tack Henrik. Jag skall testa klorin och fix.

Min erfarenhet är att de funkar bättre o bättre desto skitigare de blir.. En gång rengjorde jag en spiral efter flera år och filmen fastnade o krånglade så illa att halva filmen var knölig efter framkallningen.. Men men.. Kanske berodde på något annat.. När jag gick i Mullsjö så gnodde vi dom med vanligt diskmedel och diskborste och sköljde dom noggrant efteråt.

Hej Daniel!
Diskmedel och diskborste...Jag testade just det men tyckte inte jag kom åt överallt. Det gick bättre med mellanrumsborste för tänder och tops. Hoppas inte filmrullen fastnar mer nu efter rengöring av spiralen.
Mvh Björn

Om gucket inte försvinner i diskmaskin är nog risken att den löser sig vid framkallning tämligen obefintlig, så jag skulle inte oroa mig.

Om gucket inte försvinner i diskmaskin är nog risken att den löser sig vid framkallning tämligen obefintlig, så jag skulle inte oroa mig.

Hej Martin!
Trevligt att höra att du tror det går att köra med lite skit i spolarna.

Skall strax göra mitt livs första framkallning och det är väääldigt MYCKET att tänka på har jag förstått sen jag läst på analogt forum. Jag skall föra noggranna anteckningar om hur jag gör med tider och agitering så jag kan ändra vid behov.

Mvh Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar