Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring kontaktytor objektiv/kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Nyaste

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har sökt på nätet och i forumen här (jag tycker det är supersvårt att söka i forumen på fotosidan), men hittar inte riktigt det jag söker.
Jag har ett Sigmaobjektiv där OS (bildstabiliseringen) slutat fungera. Har fått tips om att rengöra kontaktytorna med kemiskt ren bensin. Nu har jag inte det hemma, däremot har jag något som heter oxide clean (från biltema).
Kan jag använda det?
Vad har ni använt då ni behövt gjort ren dessa?
Misstänker (framförallt hoppas) också att det kan vara kontaktytorna som är "smutsiga" då jag för några veckor sedan fick problem med AF. Den bara slutade att fungera. Tog av och på objektivet två gånger, och då kom den igång igen.
//Ingela

Prova sprit

Testa tops och sprit. De flesta sorter fungerar. Själv har jag använt allt i från whisky till T-sprit. Även rengöringsmedel med isopropanol funkar. Även koncentrerad spolarvätska ska funka bra. Bensin har jag inte provat. Fördelen med sprit, etanol och propanol, är att det är ofarligt för plastdetaljer som man kan komma åt av misstag.

Testade med det jag hade hemma då min man sade att det säkert skulle funka helt okej till fotoutrustning.
Jag lyckades!
Så glad och lättad jag är nu. Det har ju INTE varit lätt lätt att fota fågel utan OS med ett objektiv som väger nästan tre kilo.
Tack så mycket för ditt svar!
Ingela

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.