Annons

Rengöring D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Zpider

Aktiv medlem
Nån som har tips på rengöring av den skivan som sitten ovanför spegeln på D70? Ser vitaktig ut, lite räfflad typ...

Gissar att den inte ska gengöras med nån vätska då den ser mer ut att vara gjord av plast...

Nån som vet vad en service/rengöring kostar om man lämnar huset till Nikon?

Du menar mattskivan?!

Du menar säkert mattskivan. Det går att rengöra den med tryckluft och pensel alternativt pads och sprit. Se tidigare trådar om rengöring av sensor. Det spelar dock ingen roll för fotoresultatet om du rengör mattskivan. Har du fläckar på bilderna så beror det på damm på sensorn (Fast det kanske du redan visste).
Hälsningar Tony

Re: Du menar mattskivan?!

Tonyeagle skrev:
Du menar säkert mattskivan. Det går att rengöra den med tryckluft och pensel alternativt pads och sprit. Se tidigare trådar om rengöring av sensor. Det spelar dock ingen roll för fotoresultatet om du rengör mattskivan. Har du fläckar på bilderna så beror det på damm på sensorn (Fast det kanske du redan visste).
Hälsningar Tony

Ja, det hade jag koll på, bildresultatet har inte påverkats, det jag mer var nyfiken på var just om den tålde pads och sprit eftersom jag tyckte den såg mer plastig ut....

Kontakta Lasses kameraservice i Björknäs (Nacka).
De regör även matskivan gratis.

Jag fick min D70 rengjord för någon vecka sen.

/lasse

janne_145 skrev:
nån som varit där på siståne? går det fortfarande få rengjort gratis eller vad kostar det?

Varför ringer du inte och frågar istället ?

Jag gör ren min mattskiva själv med en pensel från Visibledust som följde med sensor rengöringskitet, det tar väl ca: 5 sekunder att göra ren skivan.

Men har man tummen mitt i näven så är det väl bättre att lämna in den, service verkstäderna skall ju leva dom med :)

kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar