Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Trudd

Medlem
Har någon något tips om hur man skulle kunna gå till väga för att bli av med ett litet hårstrå som sitter fast på fokusskärmen (eller vad nu skall kalla den plast/glasbit som sitter nedanför prisman till okularet?

Jag kan inte riktigt avgöra, men det verkar som hårstrået sitter fast på baksidan av denna skärm. Har provat blåsa bort den utan framgång. Om det har någon som kan påverkan fokus vet jag inte (inget jag märkt ännu) men irriterande är det då man blir osäker om det är skräp på linsen eller inte.

Går det att få bort själv eller måste jag lämna in kameran? Vart lämnar man den? Måste den skickas till Nikom eller finns den kamerabutiker som kan göra det? Vad brukar en rengöring kosta?

Hoppas någon kan hjälpa mig på traven här.

Prylen du menar kallas mattskiva, ta utav objektivet och försök blåsa bort skräpet med typ apoteksblåsa eller liknande.

Tänk på att skräpet sitter spegelvänt på skivan, dvs sitter skräpet i övre högra hörnet när du tittar genom sökaren så sitter det i det nedre vänstra hörnet i verkligheten när du tittar in genom kamera öppningen.

Vad du en gör så vidrör inte mattskivan, den är mycket repkänslig, får du inte bort det så är det möjligt att skräpet sitter på insidan av prismat (inte troligt dock), men det kan också ha torkat fast om skivan varit fuktig (kondens), då är det bäst att låta Nikon service att ta bort det.

PS ! Skräpet kan också sitta på spegeln, men samma försiktighet råder för den, vidrör den inte, bara blås.

kent.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto