Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av (UV) filter

Produkter
(logga in för att koppla)

J_C

Aktiv medlem
När jag gick igenom utrustningen idag märkte jag svaga färgskiftningar på frontlinsen på ett av mina objektiv (eller snarare på UV-filtret). Det syns inget om man tittar rakt på filtret utan bara om man håller det i vinkel mot en lampa och då ser det ut som svaga färgskiftningar i glaset. Dock bara utkanten (max 1 cm från filtrets kant). Microfiberduken gjorde ingen skillnad men objektivet är använt under en del stormiga dagar vid havet så det kan ju ha med det att göra. Nåja, lång historia för två korta frågor:

Vad använder ni (för vätska) för att rengöra ett (ganska nytt) Hoya Pro 1D UV-filter när inte duken räcker? Man vill ju inte paja antireflexbehandlingar etc etc.

Hur mycket smuts (och nu pratar vi ju i fruktansvärt abstrakta termer) kan man ha på filtret innan det börjar synas på bilderna? Är sådana här små färgskiftningar i filtrets utkant som bara syns i vinkel mot stark ljuskälla något att alls bry sig om? Om man kikar på proffsens objektiv så verkar inte linsrengöring det som står överst på att-göra-listan.

Ja, jag har sökt på forumet men hittade bara väldigt gamla trådar.
 
Antistatiskt amonikfritt fönsterputs kör jag med och det förefaller inte orsaka några problem dessutom så minskar det dammsugaregenskapen lite hos filtret.

Jag har också samma färgskiftningar på några av mina filer - ingen aning om vad det är och det förefaller inte ha någon märkbar påverkan på bilderna så antagligen ingeet att ligga sömnlös för.

Motljus, små bländare gör att smuts märks. Stor bländare och inget motljus så får filtret vara bra smutsigt innan de märks. Dock är det rent geenerellt så att lite smuts påverkar mindreän man tror
 
Hama m.fl. har någon sorts vätska i sina rengöringskit, enligt varningsblaffan är de eldfängda. Troligen något med alkohol som gör att de dunstar och inte ansamlar fukt i skarvar.

Jag är tveksam till om det är så bra rengöra torrt med tex mikrofiberduk när det har blivit beläggningar typ salt, pollen eller vad det kan vara som man inte vet om det har någon förstörande effekt när man gnuggar och kasar runt det på linsen/filtret. Jag föredrar att då hellre fukta med typ linsrengöringsvätska för att lösa upp ev beläggningar och torka av dem försiktigt och upprepa tills det ser bra ut.

Vet inte hur det är med tex UV-flilter coatings men på glasögon skall man undvika hett vatten antireflex coating etc tål inte det varma vattnet (enl min optiker) och förstörs, det ser lite flammigt ut.
 
Nu har jag inte kommit dit än, de flesta av mina grejor förefaller rena men när jag gör det är inte det stora problemet rengöringen utan den "medvetna nedsmutsningen" direkt efteråt.

Tar vi en bil så gör man rent den med att rengöringsmedel, i de mest vansinniga fallen avfettning utan efterföljande behandling. Problemet är att ytan blir ren, så pass att nytt smuts fasnar lätt och sitter riktigt fast. För att undvika detta vaxar man bilen eller i biltvätten läggs en siliconemulsion på. De flesta tror att man gör så för att bilen ska bli blank och fin. Men syftet är att man "smutsat" ner ytan så nytt smuts lättare ska gå att avlägsna. Av samma anledning används golvbonvax till golv hemma, inoljning av betongformar, siliconoljor till formsprutningsverktyg etc.

Att göra rent fixar man nog lätt med ljummet vatten och någon droppe tensid typ diskmedel (används av pro fönsterputsare)...

men mitt bidrag till tråden är vad har man på för vätska efteråt?

Bör vara något som finns och "skyddar" den rena ytan men inte "syns"
 
När jag gick igenom utrustningen idag märkte jag svaga färgskiftningar på frontlinsen på ett av mina objektiv (eller snarare på UV-filtret). Det syns inget om man tittar rakt på filtret utan bara om man håller det i vinkel mot en lampa och då ser det ut som svaga färgskiftningar i glaset. Dock bara utkanten (max 1 cm från filtrets kant). Microfiberduken gjorde ingen skillnad men objektivet är använt under en del stormiga dagar vid havet så det kan ju ha med det att göra. Nåja, lång historia för två korta frågor:

Vad använder ni (för vätska) för att rengöra ett (ganska nytt) Hoya Pro 1D UV-filter när inte duken räcker? Man vill ju inte paja antireflexbehandlingar etc etc.

Hur mycket smuts (och nu pratar vi ju i fruktansvärt abstrakta termer) kan man ha på filtret innan det börjar synas på bilderna? Är sådana här små färgskiftningar i filtrets utkant som bara syns i vinkel mot stark ljuskälla något att alls bry sig om? Om man kikar på proffsens objektiv så verkar inte linsrengöring det som står överst på att-göra-listan.

Ja, jag har sökt på forumet men hittade bara väldigt gamla trådar.

Ljummet vatten med en aning diskmedel. Sedan sköljer man med iskallt vatten som har hög ytspänning, dvs bildar droppar lätt. Dropparna kan du sedan skaka eller blåsa bort. Ofta fastnar lite fukt i kanten som man kan antingen låta vara eller torka bort med lämplig dammfri duk.

Samma gäller glasögon som jag gjort ren på detta vis, men utan duken, sedan åttiotalet. Antireflex tål detta bra, har aldrig skadat ytbehandlingen.

Men hur gör man ren frontlinsen bra? Fotade körsbärsträden i kungsan och nu har jag nåt klibbigt över hela linsen. Brukar alltid vara väldigt försiktig men tror inte fiberduk räcker.
 
Ljummet vatten med en aning diskmedel. Sedan sköljer man med iskallt vatten som har hög ytspänning, dvs bildar droppar lätt. Dropparna kan du sedan skaka eller blåsa bort. Ofta fastnar lite fukt i kanten som man kan antingen låta vara eller torka bort med lämplig dammfri duk.

Samma gäller glasögon som jag gjort ren på detta vis, men utan duken, sedan åttiotalet. Antireflex tål detta bra, har aldrig skadat ytbehandlingen.

Men hur gör man ren frontlinsen bra? Fotade körsbärsträden i kungsan och nu har jag nåt klibbigt över hela linsen. Brukar alltid vara väldigt försiktig men tror inte fiberduk räcker.

Fönsterputs låter brutalt, men det kör jag på frontlinser också - det fungerar och jag har inte så vitt jag märkt gjort någon skada av det på 22 års putsande iaf - men lovar inte att det är RÄTT att göra så. Säger bara att det har fungerat bra för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.