J_C
Aktiv medlem
När jag gick igenom utrustningen idag märkte jag svaga färgskiftningar på frontlinsen på ett av mina objektiv (eller snarare på UV-filtret). Det syns inget om man tittar rakt på filtret utan bara om man håller det i vinkel mot en lampa och då ser det ut som svaga färgskiftningar i glaset. Dock bara utkanten (max 1 cm från filtrets kant). Microfiberduken gjorde ingen skillnad men objektivet är använt under en del stormiga dagar vid havet så det kan ju ha med det att göra. Nåja, lång historia för två korta frågor:
Vad använder ni (för vätska) för att rengöra ett (ganska nytt) Hoya Pro 1D UV-filter när inte duken räcker? Man vill ju inte paja antireflexbehandlingar etc etc.
Hur mycket smuts (och nu pratar vi ju i fruktansvärt abstrakta termer) kan man ha på filtret innan det börjar synas på bilderna? Är sådana här små färgskiftningar i filtrets utkant som bara syns i vinkel mot stark ljuskälla något att alls bry sig om? Om man kikar på proffsens objektiv så verkar inte linsrengöring det som står överst på att-göra-listan.
Ja, jag har sökt på forumet men hittade bara väldigt gamla trådar.
Vad använder ni (för vätska) för att rengöra ett (ganska nytt) Hoya Pro 1D UV-filter när inte duken räcker? Man vill ju inte paja antireflexbehandlingar etc etc.
Hur mycket smuts (och nu pratar vi ju i fruktansvärt abstrakta termer) kan man ha på filtret innan det börjar synas på bilderna? Är sådana här små färgskiftningar i filtrets utkant som bara syns i vinkel mot stark ljuskälla något att alls bry sig om? Om man kikar på proffsens objektiv så verkar inte linsrengöring det som står överst på att-göra-listan.
Ja, jag har sökt på forumet men hittade bara väldigt gamla trådar.