Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av spegel

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Hej!
Av det jag har läst om kameravård här på forumen, så har jag förstått att man skall var väldigt försiktig med spegeln på en systemkamera. Jag undrar hur känsligt det är, och vad som kan hända om man ger sig på den.

Tidigare hade jag skräp på spegeln till min EOS500, vilket jag torkade bort med en putsduk och jag har inte märkt nån försämring i funktion efter det. Är spegelns känslighet överdriven, eller hade jag extrem tur?

Nu har dock även spegeln till min nya fina EOS30 blivt smutsig, och jag skulle gärna vilja veta lite mer innan jag gör nåt vågat/klantigt ingripande.

/klanten

Hur yttrar sig smutsigheten? Don't fix what ain't broken... Iofs tror jag att speglarna har utvecklats så att det inte är någon katastrof att rengöra en modern kamera. Men äldre kameror har speglar med silverbeläggning på den sida som tar stryk och den beläggningen blir lätt matt av bara en försiktig putsning.

Spiegel

Angående din spegel... Jag hade lite strul med min spegel på F5:an. Kontaktade nikonservice och dom sa att det inte var någrasomhelst problem att ta i, eller torka av speglen. -Men aldrig med våld:D Hoppas att du får den ren!

Mvh // Martin

Det är damm och ett litet hårstrå (ögonfrans?) som ligger på spegeln. Dammet syns inte, men ögonfransen är irriterande i sökaren. Jag har provat att blåsa bort det men jag har inte tillräcklig lungkapacitet. Närmast till hands ligger blåsborste alternativt putsduk om jag skall försöka själv.

Åter till spegeln, det är alltså framför allt spegelns yta som kan vara extremt känslig, och inte mekaniken?

Varför har du smuts därinne...du ska inte stoppa in ögat där för att se hur det funkar..:p

En blåsborste är bra...

tobias.o skrev:
Åter till spegeln, det är alltså framför allt spegelns yta som kan vara extremt känslig, och inte mekaniken?
Mekaniken håller nog, bara du har lite omdöme och fingertoppskänsla, men det har du nog. Och som sagt, jag tror att moderna speglar har tåligare yta, om inte annat tyder Anderzons inlägg på det. Prova inte på en sjuttiotalskamera bara :)

Själv skulle jag rengöra spegeln på en gammal Rolleicord med linsrengöringsvätska. Spegeln försvann och lämnade bara en glasskiva kvar + lite grå beläggning på putsduken. Shit happens typ.

Det är spegelns yta som är känslig. En vanlig spegel är försilvrad på baksidan och skyddslackerad. Kameraspegeln är ytförsilvrad för att man inte ska få en dubbelbild i sökaren. Det varnas allmänt för att använda "luft på burk", framför allt för att luftstrålen är så koncentrerad att den kan skada. Man riskerar också att blåsa dammet längre in i kameran. Jag har också läst om risk för svarta fläckar som inte går bort, men dagens luft på burk består av isobutan och propan och det kan knappast reagera med silvret.

Jag använder själv en mjuk pensel, samma som jag använder på objektivens linsytor (och bara där). Lite damm gör inget, men kameran ska vara ren från damm, förr eller senare hamnar det på filmen eller i mekaniken.

Tack för alla svar!
Nu vet jag tillräckligt för att våga ta fram sopborsten. Om spegelytan klarade sig utan skador på min gamla 500, borde det finnas chans att lyckas även denna gången.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar