Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av prisma

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 450D som har en massa 'skräp' på prisma, sensor och spegel. Autofokuspunkterna på prismat syns inte lika tydligt längre, vilket är väldigt irriterande. När man rengör sensor, prisma och spegel använder man då samma vätska till alla delarna?

Jag har gjort en förfrågan om att lämna in kameran för rengöring men priset på ca 2500 kr låter inte tilltagande.

Det damm du ser i sökaren finns inte på sensorn och kommer därför inte heller att synas på bilden Damm i sökaren brukar finnas på mattskivan. Oftast kan man få bort det genom att använda en blåsbälg för detta ändamål. Finns hos många fotoaffarer. En del brukar rekommendera apotekets öronrensare (utan att använda vätska förstås). De är lite billigare, men inte lika effektiva. Har du otur så sitter dammet mellan mattskivan och prismat. Då måste man ta bort mattskivan för att få bort dammet. Hur man gör det på din kamera vet jag inte. Men som sagt, damm i sökaren kommer inte med på bilden.

Olle

iofs så har inte den kameran något prisma utan den har en spegelsökare, men mattskivan kan såklart bli dammig på den också.

har du otur så måste du ta bor mattskivan och detta är inte supporterat riktigt på xxxD husen - självklart så går det, men man måste vara lite försiktigare.

En bra instruktion till hur man gör

http://www.katzeyeoptics.com/files/install7.pdf

Tack Olle och Bengt för era svar.

Hmm, där ser man vad lite jag kan om min kameras delar.

- Min kamera har alltså inget prisma
- Och det är mattskivan jag ser en bit 'upp' i kameran och det är på den som de 9 autofokus punkterna sitter på?

Jag ser skräp både i sökaren och på mina bilder, så det är en en rengöring av alla tre delarna jag skall försöka mig på.

iofs så har inte den kameran något prisma utan den har en spegelsökare, men mattskivan kan såklart bli dammig på den också.

har du otur så måste du ta bor mattskivan och detta är inte supporterat riktigt på xxxD husen - självklart så går det, men man måste vara lite försiktigare.

Ett stort tack Bengt för den länken, där har jag något att fördjupa mig i.

Det är lite pilligt att trixa med DLSR hus och optik, men det går att göra väldigt mycket själv med tålamod, eftertanke, vettiga verktyg och ett visst mod. BTW så lagade jag just min dotters speldosa - finmekanik och pill det också ;)

Just lossa mattskiva fick jag göra MÅNGA gånger när jag skulle shimsa in en splitprismamattskiva i min gamla 350D för att kunna köra med manuellt focuserade objetkiv på den - gissa om man kan bli lätt tokig när man sätter tillbaka skivan för 12 gången samma dag.... Men det blev rätt tillslut, kan meddela att det inte är på speciellt många 10 tal um när man måste placera skivan för att få focuset rätt på ett 85mm f/1.4 objketiv....

Rengöring av mattskivan hjälpte inte, så jag demonterade den enligt instruktionen i länken för inspektion. Det är inte bättre än att det är en skada på den. Så det blir till att försöka hitta någon butik/länk till något ställe som kan sälja en ny till mig.

Jag har försökt hitta artikelnummer eller mer information om mattskivan på Canon's hemsida utan resultat. Någon som vet vart jag skall leta eller vart jag bör vända mig?

Lite feedback på detta

Vill meddela att jag idag fått tillbaka min kamera från Canon RCC Service i Mölndal.

- byte av 'focusing screen', som det heter
- allmän rengöring
- funktionstest
- och dessutom uppdatering av programvara till senaste version

Allt fixat och hemma hos mig igen efter endast en vecka. Dessutom till ett mycket, enligt mig, acceptabelt pris. Jag är förvånad över den service jag fått. Ett stort Tack till RCC.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto