Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av Olympus e-300 i dalarna.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag undrar om det finns någon butik i Dalarna där jag kan lämna in min Olympus e-300 utan att dom skall behöva skicka iväg den till fabrik lr dylikt ?

Jag var in på expert i Borlänge centrum, men dom ville INTE hjälpa mig eftersom jag inte köpt kameran via dom (trots att jag hade betalat för det om dom tagit emot jobbet). Dom kunde skicka iväg den, men det skulle kosta rätt saftiga pengar.

Någon som vet någon foto "mekaniker" i dalarna som kan rengöra mitt kamerahus ?

Tack för er tid.

Egentligen borde kanske din fråga lämpligare ha ställts i forumet Olympus Digitalt?

Kolla först med Olympus Sverige, börja med att slå de en signal, så skulle jag nog ha gjort.

Lämnar du in kameran på service eller garanti, så får du räkna med att den är borta någon vecka, dvs. du får tima det med ditt behov.

Jag förmodar att den här inte hjälper:
Hama Blåsbälg 5610

Ref:
Olympus Sverige - Service & Reparationer

Jag har provat med lättare tryckluft. Och det hjälpte ingenting.

Ja kanske skulle vart under digitalt, såg inte den delen.

Ska ringa olympus.

Har ni några tips om hur man undviker att få in dam. Förutom att hålla kamerahuset neråt när man byter objektiv ?

Tidigare skruvade jag jämnt loss mina objektiv och förvarade allt med lock, men jag märkte snabbt att det kom in damm hela tiden när jag skruva på objektivet, så nu har jag kameran med objektiv på i väskan.

Finns det några andra tips ?

Goodfellah skrev:
Finns det några andra tips ?
Jag har själv en E-300, som har sett ganska tuffa miljöer under drygt ett år. Kikar man i sökaren ser man flera damm-partiklar på mattskivan. Ibland tar jag fram stora Hama blåssbälgen 5610, för att blåsa rent i spegelhuset. Det är fortfarande kvar något dammkorn, som förmodligen är på insidan av mattskivan, men jag bryr mig inte längre. Så länge som inte mina fotos uppvisar något spår av damm, så är jag nöjd. Jag kör ju SSWF (ultraljud-skaket för sensor-rengöringen) varje gång kameran startar, vilket ser ut att vara tillräckligt. Jag tog ett flertal bilder med mycket liten bländaröppning i alperna nyligen, där ingen av bilderna visar något spår av damm. Jag vet att flera kompisars bilder visar de typiska och tråkiga damm-fläckarna på klarblå himmel, men de har kamerahus av annat märke.

Har du spår av damm på bilderna, eller är det bara i sökaren du störs av dammet ?

Ref:
Inget damm på himlen här :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar