Annons

Rengöring av Glugg / Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

W.Lindholm

Avslutat medlemskap
Jag har inte haft min kamera systemare med glugg / objektiv länge.

Vad gör man rent den med? Använder rengöringsdukar men vad kan man använda för medel mm ?? Ja man är ju lite rädd om sitt objektiv!

Jag funderar själv om jag kan ta samma medel/ vätska som används till min lap tops skärm?

Linsskydd? Vill ej ha bortfall på mina bilder!!

Tacksam för råd av alla! Mvh / W. Lindholm

Såvida du inte har fått något väldigt konstigt på hus eller optik brukar optikern har bra grejor. Putsduk till glasögon eller deras våtservette som är avsedd till glasögonen använder jag. Har du fått skit på huset eller utsidan av opiken, så finns det en "grön gelemassa" du kan köpa. Just den burken som jag har köpt heter "Cyber Clean". En lätt fuktad gelemassa som man rullar runt på objektet som skall "tvättas". Fungerar hur bra som helst. Har precis knådat tangentbordet och det ser ut som nytt.

Behöver man vara så pretantiös? Jag torkar med vanlig trasa fuktad med diskmedel eller ajax. Till linserna en sån mirakeltrasa från glasögonaffären.

Såg att någon i den tråden nämnde spolarvätska
Ta ABSOLUT inte det!
Spolarvätska är rena döden för allt man vill se igenom för det är som slip pasta.

Man ska vara försiktig även med medel som används till glasögon, för linser har olika typer av antireflex behandlingar som kan förstöras av för frekvent tvättande med rengöringsmedel.

Putsa bara linsen när det behövs inte oftare.

Man ska vara försiktig även med medel som används till glasögon, för linser har olika typer av antireflex behandlingar som kan förstöras av för frekvent tvättande med rengöringsmedel.

Putsa bara linsen när det behövs inte oftare.

Näe? Svårt att tro på. Moderna glasögon är av plast och har diverse ytbehandlingar för antireflexbehandlingar och jag med flera människor tvättar glasögonen varje dag. Ibland blir de nödtvättade med skjortsnibbarna. Efter många år har jag köpt nya glasögon pga av sämre syn och då har de fått lite microrepor men reflexbehandlingen sitter nog kvar.

Jag har svårt att tro att kameralinser skulle vara så ömtåliga att det spelar så stor roll. Jag börjar tro att det är en ny modern myt som håller på att skapas, att man absolut inte får vidröra frontglaset på linsen. Är det nån som verkligen kan säga att "Jag har förstört mitt objektiv" för att man gnott med trasa och rengöringsmedel? Nu räknas inte polerrepor av torrgnuggning i ökenlandskap. Däremot håller jag med om att man behöver inte putsa linserna oftare än det behövs.

Från det ena till det andra, jag hittade en gammal projektor som jag försökte bryta upp för att ta linserna från för lite kul experiment. Med spett, skruvstäd och hammare lyckades jag demontera linserna. Under detta destruktiva experimenterande konstaterade jag att det är mycket svårt att få sönder åtminstone frontlinsen på en projektor. Man måste mer eller mindre dra åt med skruvtving. Antagligen är det inte lättare med en kameralins.

Undrar om det är samma myt att tjockteven skulle vara särkillt ömtålig på frontglaset. Alla som testat att panga en teve vet att frontglaset antagligen är det starkaste på hela teven.

Och vad består spolarvätska av? Etanol och isopropanol och vad mer?

Näe? Svårt att tro på. Moderna glasögon är av plast och har diverse ytbehandlingar för antireflexbehandlingar och jag med flera människor tvättar glasögonen varje dag.

Antireflexbehandlingen på linser är mer sofistikerad än de som används på glasögon. Jag har också läst att iso-propanol (en av de vanligaste alkoholer för rengöring av optik) kan skada antireflexbehandlingen på linser efter mycket användande (troligen ingen fara vid normalt användande, men det kan vara bra att veta om det).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar