Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av fokuseringsskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Hej,

har en EOS 350D som jag tyvärr råkat få några vattendroppar på fokuseringsskivan. När vattnet torkade blev det "avlagringar" på fokuseringsskivan. Försökte sedan ta bort detta med bomullstops fuktad i avmineraliserat vatten och det blev bättre men....

Helt bra är det inte. Fokuseringsskivan är inte helt ren/klar som den var ifrån början. Jag inser att jag nog borde försökt göra ren fokuseringsskivan på något annat sätt men nu är det gjort.

Hoppas någon kan komma med tips från egna liknande erfarenheter. Måste man lämna in den för rengöring, kan jag göra det själv eller är det så illa att fokuseringskivan måste bytas ut.

Tack på förhand för svar.
 
Aj,aj ! Fokuseringsskivan är väldigt lätt att skada vid beröring och inget som man bör försöka sig på att göra ren själv, jag tycker du skall lämna in kameran för rengöring av skivan.
Om ytan inte är skadad (repig, eller utsmetad) bör Canon service kunna fixa den åt dig, men jag avråder dig att försöka fixa det själv.

Kent.
 
Hej Kent,

du har helt rätt. Jag var förbi Centralservice i Hägersten häromdagen och dem garanterar att fokuseringsskivan blir som ny men det kostar runt 500 kr plus moms.

Roligare kan man ju ha för pengarna men har man satsat på en ny EOS350D är det ändå värt att få ordning på problemet.

Man är en erfarenhet rikare i alla fall.

// Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.