Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av 6x6 dia från 50-60-talen

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Gick igenom min morfars gamla glasade 6x6 dia från 50-60 talen. Där finns några riktiga godbitar som jag skulle vilja scanna, men de är rejält skitiga.

Dels är själva glasen rejält kladdiga från tejpen som håller samman glasen som degenererat rejält. Vissa dia ser dessutom ut att ha kladd innanför glasen och vissa verkar vara angripna av något också.

Om jag demonterar glasen för att skanna dem, vad använder jag för att rengöra diorna utan att skada dem kemiskt?

Vissa av bilderna är definitivt högintressanta att bevara för eftervärlden. Hur maximerar jag livslängden? Jag antar det borde vara att plocka ur dem ur glasramarna och förvara dem i pergamyntblad eller liknande, eller? Andra tipps?

Jag har inte erfarenhet av så gamla dior. Glasar ej mina. Men...när jag fått något smuts på som inte går att blåsa bort testar jag med T-Röd. Ja, direkt på dian. Det lyckas. Tipset kommer från en pålitlig fotograf i vår fotoklubb. Om det skulle skilja något på så gamla dior och mina nyare vågar jag inte säga. Försök försiktigt. Mvh. Ann-Marie Andersson

Hmm, det känns som det skulle vara säkrare åtminstone långsiktigt med något som är renare kemiskt än T-röd som väl har en himla massa olika tillsatser, men det kanske inte är någon fara?

Om det är lämpligt att dela på glasen som suttit hopklämda om diat så länge vet jag inte? Finns det inte risk för att emulsionen delar sig från basen? Kanske någon mera kunnig kan svara. Annars bör man nog prova med ett mindre värdefullt ex. Vad gäller t-röd så tror jag det också är bäst att prova med ett mindre värdefullt dia innan man ger sig på de mest högintressanta.

Bort med glasramarna och lägg diorna i någon form av fickor. Kolla med Trema-system.
Tror inte att bilderna tagit någon skada.
Mina gamla bilder/dia hade inte tagit skada av angripna glas. Den gråa beläggningen på glasen är, enligt GEPE, kiselsyra som fälls ut från glasen. Det är en svag syra, men befria bilderna från den inpackningen.

T-Röd låter som lite väl kraftigt, dessutom så innehåller det väl färgämnen. Ska man ha rengöringsmedel så borde kodaks lens cleaner fungera bättre. Borde det inte gå att skölja dom i vatten?

Hemskt mycke tack för tipset. Hittar det inte i Sverige men har kompis i USA i Maj.
Se även "Photographic Solutions Pec*Pad Photowipes for Photographic Emulsions",

Galaxens President skrev:

Vissa av bilderna är definitivt högintressanta att bevara för eftervärlden. Hur maximerar jag livslängden? Jag antar det borde vara att plocka ur dem ur glasramarna och förvara dem i pergamyntblad eller liknande, eller? Andra tipps?

Pergamyn är inte ett bra material att förvara vare sig svartvita neg eller dior i. Vill du verkligen förvara dem optimalt är det kylförvaring som gäller. Kolla in http://www.wilhelm-research.com/ Om du scrollar rätt långt ner på hans hemsida hittar du en länk där du kan ladda ner hela hans bok »The Permanence and Care of Color Photographs« i form av en pdf.

Där hittar du mängder med information om rengöring och lagring av färgbilder.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar