Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rengöra objektiv?
- Trådstartare MrA
- Start datum
Fredrik183
Aktiv medlem
Egentligen borde någon som vet bättre än mig svara på det här. Men jag vill ändå avråda dig från att använda lösningsmedel tills du fått ett säkert svar att detta är en god ide. Eventuellt fördärvar de linsens antireflexbehandling (förutom att de kan påverka linsens infästningsytor genom att lösa upp färg och påverka plast, beroende på vad för slags kamera du nu har).
Använd en mikrofiberduk som köps hos fotohandlare eller optiker. Andas på linsen om det behövs och putsa. Blir linsen ändå inte ren kan du prova mild diskmedelslösning.
I och för sig fick jag lov att ta till T-röd på linserna till en billig pocketkikare en gång som helt enkelt vägrade bli fria från en envis fetthinna på annat sätt. Det gick bra den gången, men skall nog ses som en nödlösning.
Men jag avråder både från lacknafta och aceton tills du fått bättre svar.
Använd en mikrofiberduk som köps hos fotohandlare eller optiker. Andas på linsen om det behövs och putsa. Blir linsen ändå inte ren kan du prova mild diskmedelslösning.
I och för sig fick jag lov att ta till T-röd på linserna till en billig pocketkikare en gång som helt enkelt vägrade bli fria från en envis fetthinna på annat sätt. Det gick bra den gången, men skall nog ses som en nödlösning.
Men jag avråder både från lacknafta och aceton tills du fått bättre svar.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Hama har ett särskilt rengöringskit med nån flaska med vätska man duschar på linserna samt papper att torka med, säljs i fotohandeln, lär inte förstöra någon antireflexbehandling
tannler
Aktiv medlem
Lacknafta lämnar torkrester som är svåra att bli av med - avrådes.
Aceton är ett polärt lösningsmedel som löser plast och färg - avrådes.
Optik renförest med mikrofiberduk, ev. fuktad med rent vatten. Sitter skiten som berget, har jag amdats på glaset och torkat med duk. Normalt använder jag specialdukar från Leitz och/eller Zeiss, men jag har fått en drös av dem av fabrikanterna. Jag skulle aldrig drömma om att köpa, mikrofiber fungerar precis lika bra. Tvätta bara ur dem först.
Aceton är ett polärt lösningsmedel som löser plast och färg - avrådes.
Optik renförest med mikrofiberduk, ev. fuktad med rent vatten. Sitter skiten som berget, har jag amdats på glaset och torkat med duk. Normalt använder jag specialdukar från Leitz och/eller Zeiss, men jag har fått en drös av dem av fabrikanterna. Jag skulle aldrig drömma om att köpa, mikrofiber fungerar precis lika bra. Tvätta bara ur dem först.
ROYSAN
Aktiv medlem
Isopropanol, eller isopropyletanol som Kai nämnde, är en form av alkohol, den finns även i spolarvätska till bilar. Luktar tuggummi. T-röd vill gärna bilda beläggningar, det är det röda skiten som förstör. Obs att T-RÖD och andra alkoholer kan göra vissa plastsoreter spröda. Använd därför aldrig alkoholhaltiga vätsor på plast.
Det blir ju väldigt rent på bilrutan av spolarvätskan, men solarvätskan innehåller säkert onyttiga saker för optik, tvål exvis. Dock kan det vara värt att testa på någon gammal lins.
ACETON smälter PLAST Varning!!!!
Lacknafta rengör milt och det är snällt mot de flesta plaster.
Lösa linser om jag plockar isär ett opbjektiv, eller en projektor, tvättar jag i varmvatten med Yes. Sköljer noga med varmt vatten så att linsen blir varm och tokar själv, Släng först av vätskan så att droppar undviks.
Någon nämnde en hinna som han tvättade och kämpade med, i värsta fall kan det vara antireflexbehandlingen som man försöker tvätta, eller slita bort från linsen. Då är det inte bra.
Mitt råd för linser är att ha is i magen och inte gnugga tvätta putsa förrän det är absolut nödvändigt. De tål mycket smuts och damm innan bilden blir dålig. Men tål inte att man gnuggar för mycket, då antireflexbehandlinge tar stryk.Visserligen är den en metalloxid och mycet hård, nen ändå.
Det blir ju väldigt rent på bilrutan av spolarvätskan, men solarvätskan innehåller säkert onyttiga saker för optik, tvål exvis. Dock kan det vara värt att testa på någon gammal lins.
ACETON smälter PLAST Varning!!!!
Lacknafta rengör milt och det är snällt mot de flesta plaster.
Lösa linser om jag plockar isär ett opbjektiv, eller en projektor, tvättar jag i varmvatten med Yes. Sköljer noga med varmt vatten så att linsen blir varm och tokar själv, Släng först av vätskan så att droppar undviks.
Någon nämnde en hinna som han tvättade och kämpade med, i värsta fall kan det vara antireflexbehandlingen som man försöker tvätta, eller slita bort från linsen. Då är det inte bra.
Mitt råd för linser är att ha is i magen och inte gnugga tvätta putsa förrän det är absolut nödvändigt. De tål mycket smuts och damm innan bilden blir dålig. Men tål inte att man gnuggar för mycket, då antireflexbehandlinge tar stryk.Visserligen är den en metalloxid och mycet hård, nen ändå.