** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra filter och putsduk

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur rengör, tvättar man putsdukar? Man bör ju inte använda sköljmedel för det lämnar kemikalier efter sig, heller inte diskmedel eftersom detta också lämnar rester.
Vatten? Fett som fastnat på det?

Och de som hävdar att det räcker att putsa filter med putsuk, ev med vatten. Hur sjutton gör ni?

Testat och det blir skit. Man ser tydligt spår av fetter, kemikalier etc när man andas på det så det bli en fukthinna. När det torkar så ser man självklart inte det. man ser det i UV-ljus.

När jag använder Iso-propanol så bli det en perfekt rengöring. Bara undrar hur ni gör. Att det SER med blotta ögat rent ut när det är torrt kan jag förstå, men optiskt är det inte det när jag granskar det.

/Stefan

Servetter

Jag kör ofta med servetter, men inte vilka som helst.

Det finns servetter och hushållspapper som har kemikalierester från tillverkningen som fastnar på glaset, men har upptäckt att vissa restauranger har servetter som är riktigt bra (vem villl ha kemikalier i munnen?) och lämnar inga rester alls på glaset, vissa tom luddfria. Prova på dina glasögon först om du har sådana. Ta med några extra hem eller ta reda på varifrån de köps in.

Jag har sett optiker använda Torky som finns som storförpackning på¨varuhusen, och mina glasögon var rena så det borde också fungera.

Hur rengör, tvättar man putsdukar? Man bör ju inte använda sköljmedel för det lämnar kemikalier efter sig, heller inte diskmedel eftersom detta också lämnar rester.
Vatten? Fett som fastnat på det?

Och de som hävdar att det räcker att putsa filter med putsuk, ev med vatten. Hur sjutton gör ni?

Testat och det blir skit. Man ser tydligt spår av fetter, kemikalier etc när man andas på det så det bli en fukthinna. När det torkar så ser man självklart inte det. man ser det i UV-ljus.

När jag använder Iso-propanol så bli det en perfekt rengöring. Bara undrar hur ni gör. Att det SER med blotta ögat rent ut när det är torrt kan jag förstå, men optiskt är det inte det när jag granskar det.

/Stefan

Själv använder jag Yes diskmedel (flytande) för att rengöra putsduken. Resultatet kan jag inte klaga på, det är ju fettupplösande och har inte något som kan repa linsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar